Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka, kterou dobře zná a používá celý strojírenský svět. Nová grafika Mezinárodního strojírenského veletrhu vědomě navazuje na ikonické plakáty ze šedesátých let, ale je moderní, nadčasová a zajímavá i v online aplikacích. Letošní jubilejní 60. ročník MSV si takový dárek rozhodně zaslouží, protože bude výjimečný - československý, trochu retro, hodně futuro a hlavně s obrovskou účastí 1800 firem.
Nový vizuál je sebevědomý ve svém minimalismu
„Odkazujeme na historické plakáty MSV, které mají neuvěřitelnou kontinuitu. Všechny obsahují motiv ozubeného kola, typickou barevnost, šipky a výraznou typografii. My z těchto principů vycházíme a nahlížíme na ně současnou estetikou. Za nejdůležitější považuji, že přinášíme funkční modulární systém pro rozličné formáty tiskovin i online prostředí. To usnadní navrhování jednotlivých aplikací a napomůže jasnější vizuální identifikaci MSV,“ vysvětlil autor návrhu Mikuláš Macháček.
Nový vizuální styl vzešel z veřejné grafické soutěže, obdobně jako ikonické plakáty MSV ze šedesátých až osmdesátých let. Z pětadvaceti zaslaných návrhů porota vybrala jednoduchou a nadčasovou grafiku, sebevědomou ve svém minimalismu, který si světoznámá a zavedená značka MSV může dovolit.
„Vítězný návrh v sobě kombinuje tradici kvalitní grafické tvorby, kterou byl v minulosti MSV proslulý, s moderní typografií doplněnou výrazným brandovým prvkem ozubeného kola, což je tradiční značka veletrhu,“ tlumočil verdikt poroty její člen Rostislav Koryčánek, kurátor Moravské galerie v Brně.
Spokojeni jsou i zadavatelé soutěže, protože nový vizuál je jasně čitelný a srozumitelný.„Cílem soutěže a naším záměrem nebylo najít „retro“ plakát, který bude připomínat jen historii veletrhu, ale moderní a nadčasovou grafiku pro sebevědomou akci, která nemá ve střední Evropě obdobu. Věřím, že právě to se podařilo,“ uvedl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.
Československý pavilon s unikátní retro výstavou průmyslových ikon
V roce stého výročí založení Československa padla volba partnerské země MSV logicky na Slovensko, které se na tuto roli pečlivě připravuje. Oficiální slovenská expozice obsadí plochu o rozloze 500 metrů čtverečních v pavilonu A1, který se u příležitosti MSV celý symbolicky „oblékne“ do československých barev. Dalších tisíc metrů čtverečních zde zaplní retrospektivní výstava legendárních československých průmyslových výrobků, které jsou spojené s historií veletrhu. Celkem se představí asi stovka příběhů ikonických výrobků, slavných značek a významných osobností.
„Výstava má být na jednu stranu retrospektivou těch nejikoničtějších výrobků, zároveň má ale ukázat, kam se obě země posunuly a jaký neuvěřitelný inovační potenciál v nich dnes je. Jednotlivé výrobky – ať už jsou to auta, letadla nebo obráběcí stroje – chceme ukázat v nových souvislostech a zároveň upozornit, jakým fenoménem byl a dodnes je Mezinárodní strojírenský veletrh,“ nastínil vedoucí marketingu a komunikace Veletrhů Brno Jiří Smetana.
Exponáty výstavy se shromažďují poměrně složitě. Některé zapůjčují firmy, jiné muzea nebo soukromí sběratelé, ale většina majitelů pokládá zastoupení na této výstavě za čest. Protože výrobky ilustrují dlouhou historii MSV, reprezentují i obory, které už v současné nomenklatuře veletrhu nejsou a v jiných pavilonech se s nimi nesetkáte. Ale především půjde o jedinečnou příležitost, protože výstava bude otevřena pouhých pět dní po dobu konání MSV. Nenechte si ujít!
MSV 2018 vyprodal některé pavilony už pět měsíců dopředu
Nejhektičtější týden na brněnském výstavišti letos vypukne v pondělí 1. října a už teď je jasné, že jubilejní MSV nezůstane své pověsti nic dlužen. Po dubnové uzávěrce přihlášek jsou nejžádanější pavilony vyprodány a jinde zbývají poslední volné plochy. Očekává se účast více než 1800 vystavujících firem a nejméně 80 tisíc odborných návštěvníků. Hlavním tématem MSV 2018 bude Průmysl 4.0, takže zatímco v pavilonu A1 se ohlédneme do historie, v těch ostatních už nakoukneme do průmyslové budoucnosti.