Česká republika je zapojena do mezinárodního projektu C-ROADS, jehož smyslem je – jednoduše řečeno – zlepšení plynulosti provozu a zvýšení bezpečnosti na evropských dálnicích, silnicích a v metropolích. Aktuálně je do projektu zapojeno 18 zemí a 43 měst. Sto tisíc kilometrů silnic a dálnic, městské křižovatky, vybrané železniční přejezdy, vozidla MHD a další osobní i profesní automobily – to vše je propojeno prostřednictvím kooperativního inteligentního systému dopravy C-ITS, který získává, vyhodnocuje a sdílí data a informace. V jednotlivých zemích momentálně probíhají pilotní projekty, které testují různé modelové dopravní situace. S nasazením systému do ostrého provozu se počítá v letech 2020-2021.
„Jde o komplexní a inovativní nástroj, který podpoří naše cíle v oblasti dopravy, což je posílení plynulosti dopravy, případně zvýhodnění či upřednostnění jednotek integrovaného záchranného systému. Důležitá je oblast bezpečnosti silničního provozu, C-ROADS nám může pomoci snížit množství nehod a jejich následky,“ uvedl dnes na tiskové konferenci Martin Vavřina, státní tajemník českého ministerstva dopravy. Jeho slova podtrhla i některá čísla – jen za letošní rok došlo na českých silnicích k 74 250 dopravním nehodám. Ve 170 případech číhalo nebezpečí na železničních přejezdech, kde si nehody vyžádaly 33 lidských životů.
Na dnešní tiskové konferenci „Učíme auta spolu komunikovat“ získali novináři představu o tom, co všechno v rámci projektu C-ROADS dělá Česká republika, i srovnání se situací v Maďarsku a Rakousku. V ČR existuje šest pilotních lokalit, kde je momentálně systém zkoušen.
Jedná se o vybraný úsek D1 v okolí Brna, kde se testují základní scénáře, jako je varování před dopravní zácpou nebo prací na silnici či upozornění na blížící se vozidlo hasičů nebo záchranky. V samotném Brně, kde bylo palubní jednotkou systému osazeno 11 vozidel a 31 pevných lokalit, se zkouší například varování při průjezdu vozidla na červenou, přičemž systém dokáže komunikovat i se semafory, umí vyhodnotit, kdy křižovatkou projede například hasičský vůz a ve správný čas rozsvítit zelenou. V Brně, Ostravě a Plzni se také zkouší varování různého druhu pro řidiče MHD, například pohyb chodců ve vozovce v okolí zastávek, místo možného střetu s protijedoucí tramvají a podobně.
Dalšími testovanými lokalitami jsou koridory mezi Rotterdamem, Frankfurtem a Vídní, čtyři železniční přejezdy v Ústeckém a Pardubickém kraji a také hraniční přechody. Řidič, který systém používá, by totiž vůbec neměl poznat, že přejel z jednoho státu do druhého a přitom musel zařízení znovu nastavovat nebo cokoliv podobného řešit.
Bronislav Kocman, vedoucí pracovitě IZS a služeb HZS Jihomoraského kraje, dnes na MSV komentoval video, které představovalo ukázku jízdy hasičského vozu, vybaveného již zmíněným systémem. „Projekt C-ROADS už funguje a pomáhá zachraňovat životy. Pro nás je důležitý čas, hasiči v Brně dojedou v průměru na místo zásahu za osm minut. Vidím i vizi pro město Brno. Dovedu si představit, že v každém našem voze budeme mít kooperativní jednotku, která bude pomáhat plynulé dopravě a my pojedeme k požárům na zelenou.“