Automotive jako tahoun českého průmyslu. Téma, jenž zarezonovalo mezi účastníky konference Digitální továrna 2.0 - Česko jako průmyslová velmoc? Digitální ekosystém průmyslu totiž míří směrem k elektromobilům a autonomní mobilitě. Budoucnost pomohli nastínit Jan Raška (PWR Composite s.r.o.) a Martin Hausenblas.
Proč bychom měli chtít elektromobil? Publikum konference si není úplně jisté. „Vezměte si, že polovina klasického konferenčního sálu je v určitém negativu s elektroauty. Je to pochopitelné, protože vůči tomu máme předsudky. V zimě to málo topí a nikam to nedojede. V létě to zase málo nabíjí. Je to však cíl, kam směřujeme,“ vysvětlil Jan Raška z PWR Composite.
Jednoduše řešeno, evropská legislativa míří v roce 2021 k tomu, aby vytvořila podmínky pro plošné zavedení elektromobilů. „Fanoušci dvanáctiválcových motorů se nemusí děsit. Dostanou jeho odlehčenou formu, jímž je jemný elektromobil,“ řekl Raška. Některé firmy jako BMV nebo Toyota už nyní prodávají určitou formu „Mild-Hybridu“. „Elektrifikaci budeme stále více potřebovat, abychom snížili emise, a přitom jezdili efektivně,“ dodal Raška.
Autonomní mobilita: téma pro chytré taxi
Představte si budoucnost, kdy nebudeme řídit auto. Nebude to potřeba a bude to nákladné. „Přijede auto. Nade dveřmi se mu objeví pruh v barvách vašeho Facebooku. Doveze vás na místo určení a pojede vyzvednout někoho jiného. Taková bude jednou budoucnost,“ uvedl posluchače do obrazu Martin Hausenblas.
Statistiky osobního cestování uvádí, že většinou v autě sedí pouze řidič. „Auta se tedy zmenší. Budou jednomístná. A za dva roky půjdou do šrotu,“ tvrdí Hausenblas. Důvodem, proč budou taková jednosedadlová taxi rychle odepsaná, bude jejich opotřebení. Stejně jako dnes mobilní telefony budou vyměněny za novější modely. Pojedou na elektřinu a nevypustí do okolí žádný prach ani zápach.
Elektromobilita na MSV
Prototyp svého chystaného elektromobilu přivezla na výstaviště Škoda Auto. Žlutý vůz Škoda VISION iV najdou zájemci v pavilonu A1, v sekci věnované hlavnímu tématu veletrhu Digitální továrna 2.0. Více čtěte ZDE.
O Zlatou medaili MSV 2019 pak soupeřil studentský elektromobil, který vymyslel tým z Fakulty materiálově technologické VŠB-TUO a několika společností. Sportovní elektromobil StudentCar SCX má vyspělou koncepcí 4 nezávislých pohonných jednotek bez převodovek, jedinečný nejen v porovnání s českou konkurencí, ale také celosvětově. Sportovní elektromobil StudentCar SCX sloužil jako testovací platforma pro vývoj battery packu, který dokáže dodávat energii pro čtyři samostatné synchronní elektromotory. Na elektřinu jezdí i další exponát téže fakulty, a to StudentCar E-Buggy. Je to elektrická dvoumístná čtyřkolka sportovně užitkového charakteru. Každé kolo pohání 15 kW motor s vlastím kontrolérem. Více čtěte ZDE.