BMW Motorrad zažívá sezónu plnou odkazů na svou historii. Co nejvýznamnějšího bavorská značka představuje pro letošní rok? Celý se točí ve jménu výročí 40 let GS a modelu R 18 s největším kdy vyrobeným boxerem. Jak bývá zvykem, značka dává největší důraz na neustálý vývoj nových technologií. Díky novým devítistovkám se snaží zároveň zaujmout širší spektrum zákazníků díky ceně.
40 let GS. 40 let dobrodružství. 4 desetiletí BMW GS
Je to neuvěřitelné, ale populární cestovní enduro, stěžejní model značky BMW Motorrad, slaví již 40 let. V roce 1980 byl představen model R 80 G/S, tehdy ještě s lomítkem v názvu, který znamenal Gelände/Strasse (off-road/ulice). Po chvíli lomítko zmizelo a dnes tedy můžeme jméno modelu číst jako Galände Sport. U příležitosti výročí svého nejdůležitějšího motocyklu představila značka hned 7 motorek ve speciálním žlutočerném provedení, odkazujícím na kultovní barvy modelu R 100 GS. Jsou jimi G 310 GS, F 750 GS, F 850 GS, F 850 GS Adventure, R nineT Urban GS a samozřejmě klasická velká endura R 1250 GS a R 1250 GS Adventure. Široká škála modelů tak dává velké možnosti výběru různorodým jezdcům.
Devítistovky. Začni si s Bavorákem
Že BMW motorku si může dovolit široké spektrum klientů, se snaží značka dokázat i tím, že nabízí své nové devítistovky za skvělou cenu s možností výhodného financování. Jedná se o typického nahatého roadstera BMW F 900 R a jeho kapotovaného sourozence BMW F 900 XR. Základem obou je agilní řadový dvouválec o 105 koních při 8 500 ot./min. Z výroby lze ale objednat i verze pro řidičáky A2 s výkonem do 35 kW. Co na obou zaujme ale nejvíc, je bezesporu cena. F 900 R začíná na 224 800 Kč včetně DPH a její kapotovaná sestra je od 282 800 Kč včetně DPH. Na obě je možné nastavit flexibilní financování s různou délkou trvání úvěru a s různou akontací. Financování F 900 R může třeba vyjít na 3 499 Kč měsíčně včetně pojištění a 5 let tovární záruky a asistence.
Oba modely svou bohatou standardní výbavou (sériově dodávaná konektivita, LED světla vpředu i vzadu) nastavují technologické měřítko v segmentu střední třídy a zároveň nabízejí celou řadu volitelných prvků. Ty jsou v některých případech v rámci dané třídy jedinečné. Řeč je o adaptivních světlech do zatáčky, bezklíčkovém přístupovém systému, odpružení Dynamic ESA, jízdních režimech Pro, asistentu přeřazení Pro, inteligentním tísňovém volání či systémům ABS Pro, MSR, DTC, DBC a RDC.
Kromě sériově dodávané anti-hoppingové spojky je možné nové modely F 900 R a F 900 XR poprvé vybavit systémem regulace točivého momentu (MSR). Ten brání zablokování zadního kola v případě náhlého puštění plynu nebo při nešetrném podřazování. Tím se významně zvyšuje úroveň bezpečnosti.
Nové RT
Ikona ve třídě cestovních motocyklů BMW R 1250 RT v letošním roce přichází řádně inovovaná. Motocykl stále pohání dvouválcový motor typu boxer s technologií BMW ShiftCam s variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Chod motoru je extrémně klidný, tichý a ekonomický. Navíc v současné emisní normě EU5 nabízí výkon 100 kW (136 k). Kromě velkého pohodlí pro cestování je motorka nabytá technologiemi.
Nové R 1250 RT může být z výroby vybaveno volitelnými jízdními režimy Pro. Další novou součástí jízdních režimů Pro je nově také dynamické brždění motorem MSR: lze jej použít k bezpečnému vyhnutí se nestabilnímu chování motocyklu při jízdě setrvačností nebo při zablokování zadního kola v důsledku necitlivého podřazení.
Ve svém nejnovějším vydání je R 1250 RT standardně vybaveno systémem BMW Motorrad Full Integral ABS Pro. Jedná se o brzdový systém, který využívá ruční brzdovou páčku k aktivaci přední i zadní brzdy zároveň. V kombinaci s vlastnostmi systému ABS Pro, který bere v potaz i úhel náklonu motocyklu a dynamické rozložení brzdné síly, je systém Full Integral ABS Pro dokonalým brzdným systémem pro cestovní motocykl, jako je R 1250 RT.
Nový systém Full Integral ABS Pro nového R 1250 RT poskytuje základ pro další inovace: elektronický dynamický systém pro udržování rychlosti DCC a aktivní systém pro udržování rychlosti ACC jsou k dispozici jako volitelná tovární výbava. ACC je v podstatě adaptivní tempomat, na který jsme zvyklí v autech, ale pro motorky je to velká novinky. Systém díky radarovým čidlům řídí rychlost motocyklu podle vpředu jedoucího vozidla. Řidič si volí rychlost a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Samozřejmě, systém se vypořádává i s úhlem náklonu a umožňuje tak bezpečné zatáčení. Kontrola je ale stále na jezdci, stačí jen přidat plyn nebo se dotknout brzd a systém se deaktivuje.
Na motocyklu nejvíce zaujme právě nová přední maska s velkými full-LED standardními světlomety. Volitelně dodávaný, nově vyvinutý světlomet s natáčecí funkcí modelu R 1250 RT jde ještě o krok dál. Jeho potkávací světlo mění tvar standardních LED světlometů v závislosti na náklonu motocyklu. Světlomet tak dokonale osvětluje zatáčky a světelný kužel míří tam, kam motocykl jede.
Velkým posunem je nový 0,25” barevný TFT displej s integrovanou navigací pro pohodlné plánování trasy a rozsáhlou konektivitu jako součást standardní výbavy, který umožňuje v přístrojovém štítu zobrazit navigační mapu, takže žádný další displej už není zapotřebí.
R18 Classic
Po představení nového BMW R 18 nyní BMW Motorrad přichází s druhým zástupcem této nové modelové řady pro segment cestovních cruiserů: R 18 Classic. Nové BMW R 18 Classic je nostalgickým cestovním motocyklem odkazujícím na začátky velkých cestovních strojů. Zatímco R 18 sází na velmi puristický styl, R 18 Classic se odlišuje velkým větrným štítem, sedlem spolujezdce, bočními taškami, LED doplňkovými světlomety a 16palcovým předním kolem.
Nové BMW R 18 Classic a nové BMW R 18 přímo navazují na tradice historických motocyklů BMW. Technikou i designovým stylem odkazují na slavné modely minulosti, jako je například BMW R 5, a soustředí pozornost zpět na základní podstatu motocyklu: puristickou techniku bez zbytečných „kudrlinek“ a motor boxer jakožto základ potěšení z jízdy a zdroj „příjemných vibrací“. Klasický design je u modelů R 18 Classic a R 18 navíc kombinován s jasně propracovanou, avšak moderní technikou, a vytváří tak fascinující celkový koncept, nabízející kultivovaný a současně emotivní zážitek z jízdy.
Srdcem nových motocyklů BMW R 18 Classic a R 18 je nově vyvinutý dvouválcový motor boxer – „Big Boxer“. Jeho působivý vzhled i technologie jsou pokračováním tradičních vzduchem chlazených motorů boxe z dob, kdy BMW Motorrad v roce 1923 zahájilo jejich výrobu. Největší dvouválcový motor typu boxer, který kdy byl použit v sériově vyráběném motocyklu, má zdvihový objem 1802 cm3, maximální výkon činí 67 kW (91 k) při 4750 1/min. Mezi 2000 až 4000 1/min je vždy k dispozici točivý moment přesahující 150 Nm. Tato živelná tažná síla je kombinována s hutným rezonujícím zvukem.