Cestování se může změnit v noční můru – ztratí se vám kufry, zraníte se, nejste se zájezdem spokojeni nebo - nedejbože - až na místě zjistíte, že vlastně žádné ubytování nemáte. I to se může stát.
Co udělat, jak situaci řešit, vám může poradit Sdružení obrany spotřebitelů. Na vaše dotazy budou připraveni na lednových cestovatelských veletrzích GO a Regiontour.
Poskytnou poradenství u stánku všem návštěvníkům, rozdají jim letáky a tisky, kde najdou potřebné informace, jak si počínat v případě, že se dostanou do problémů. Jak reklamovat, požadovat náhradní řešení či kompenzace, jak je to s pojištěním a rozdíly mezi komerčním pojištěním a základním, včetně Evropského průkazu a připojištění. Rovněž v případech krachu cestovní kanceláře poradí, jak je tomu s náhradami za neuskutečněné zájezdy i jak je plněna nebo neplněna evropská směrnice v České republice. Dozvíte se i, co dělat, když se zpozdí letadlo, prostě vše, co souvisí s cestovním ruchem v Česku i v zahraničí.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS – Asociace, z.s.) je největší spotřebitelskou neziskovou organizací. Sídlí v Brně, ale působí v devíti krajích, kde má 18 bezplatných osobních poraden. Poradci jsou většinou studenti právnické fakulty v Brně, kteří se v asociaci musí ještě navíc proškolit, pak složit zkoušky a po jejich úspěšném absolvování obdrží Certifikát odborného poradce a teprve potom mohou radit spotřebitelům.
Oblast cestovního ruchu je jednou z mnoha ze světa spotřebitelského práva, kterou se sdružení zabývá. Dotazy řeší s klienty osobně, po telefony i online. V rámci našeho sdružení fungují pracovní skupiny specializované na různé oblasti spotřebitelského práva (obuv a oblečení, potraviny a zdraví, bydlení, telekomunikace, exekuce a insolvence, cestovní ruch, dětské zboží, finance), připravujeme brožury a letáky, které jsou k dispozici zdarma v našich osobních poradnách, podílíme se na připomínkování zákonů, spolupracujeme s dozorovými orgány i dalšími organizacemi, pořádáme také školení pro podnikatele,“ dočtete se na stránkách SOS.
A rada první? Řešte své trable hned. „Aby však naše pomoc byla efektivní, je nutné, abyste se na nás obrátili co nejrychleji!“ vyzývají poradci.