Místopředsedkyně vlády a ministryně zemědělství a rozvoje venkova Slovenské republiky Gabriela Matečná se na brněnském veletrhu zúčastnila mezinárodní konference FOOD FORUM, kde hovořila na téma konkurenceschopnosti evropského potravinářství a dvojí kvality potravin. Zeptali jsme se jí na roli veletrhu Salima při edukaci spotřebitelů a účast slovenských vystavovatelů.
Paní ministryně, zdůrazňujete význam vzdělávání spotřebitelů, aby si vybírali kvalitnější a zdravější potraviny. Jak v tom může pomoci veletrh jako Salima?
Salima je veletrh, kam přichází hodně návštěvníků z řad odborné i laické veřejnosti, což je pro edukaci spotřebitelů dobře. Možná by se zde mohl najít prostor také pro otevřené pódiové prezentace potravinářských výrobců a odborníků, kteří se věnují třeba aditivům, protože ne každé „éčko“ je špatné „éčko“. Mohla by tak vzniknout i platforma pro výuku, kam by mohlo přicházet více škol. Spotřebitel by měl být informovaný a výstavy jsou místem, kde by taková edukace měla probíhat.
Veletrh Salima má dlouhou historii, v prvních ročnících byl ještě veletrhem československým. Jaká je v současnosti účast slovenských firem?
Máme tu slovenské vystavovatele, které jsem byla na veletrhu navštívit. Je tu třeba slovenská medovina a také výrobce pohankové mouky v bio kvalitě i komerční kvalitě. Další slovenský vystavovatel Berto zpracovává maso a vyrábí šunky a párky v naprosto top kvalitě, s vysokým podílem masa. Používá chemická aditiva jen v té nejnižší nutné míře, jediným konzervantem je sůl a v rámci inovací používá přírodní aditiva. Doporučuji navštívit a ochutnat, už i stánek ve stylu slovenské dřevěné koliby stojí za zhlédnutí.