Jediná B2B prezentace módního průmyslu na českém a slovenském trhu zůstává vyhledávanou kontraktační akcí, kam zástupci maloobchodu přijíždějí vybírat a objednávat zboží na příští sezóny. 55. veletrhy STYL a KABO ukázaly nové trendy a premiérově představily padesát českých i zahraničních firem. Celkově byly vystaveny kolekce 469 módních značek, které do Brna přivezlo 221 vystavovatelů ze 17 zemí. Nová koncepce spojila expozice obou veletrhů do jednoho prostoru a zefektivnila účast pro vystavovatele i návštěvníky. Během tří dnů veletrhy přivítaly čtyři a půl tisíce odborných zájemců.
Přehledně a pod jednou střechou
Veškeré dění se tentokrát odehrávalo ve zcela zaplněném pavilonu P, který je s čistou výstavní plochou přes 10 000 m2 největší výstavní halou ve střední Evropě. Pro snazší orientaci byl pavilon rozdělen do oborových sekcí a přímo na ploše bylo i Programové centrum pro pravidelné módní přehlídky a odborné přednášky. Veletrhy s tímto uspořádáním získaly novou energii a možnost synergických efektů, což vystavovatelé velmi ocenili. „Veletrhy STYL a KABO opět představily širokou nabídku módního sortimentu a potvrdily stálý význam textilního, oděvního a obuvního průmyslu v České republice,“ sdělil Jiří Kuliš, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.
Vedle tradičních vystavovatelů 55. veletrhy STYL a KABO přivítaly 50 nových vystavovatelů z České republiky i dalších deseti zemí. Noví vystavovatelé přijeli z Portugalska, Ukrajiny, Litvy, Maďarska, Slovinska, Ruska, Turecka či Španělska. Podíl zahraničních vystavovatelů dosáhl 36 % a vůbec nejvíce zahraničních stánků patřilo firmám z Polska, Německa a Slovenska. Vysoký zůstal podíl výrobců, kteří tvořili asi 40 % všech vystavovatelů. Zástupci maloobchodu tak mohli navazovat obchodní vztahy přímo s českými i zahraničními výrobci, bez prostřednictví distributorů.
Udržitelná móda jako výzva i příležitost
Velká pozornost byla letos věnována negativním dopadům módního průmyslu na globální životní prostředí. V Programovém centru vystoupily dvě zahraniční expertky s přednáškami o novém přístupu výrobců, obchodníků i spotřebitelů k módě. Vzácným hostem veletrhu byla Kamila Boudová, která se udržitelnou módou zabývá už sedm let a přednáší o ní také na vysokých školách v Paříži. Změna je podle ní nutná, ale udržitelná móda s důrazem na kvalitu oblečení přináší i nové příležitosti. Vznikají firmy, které se zaměřují na 100% recyklaci svých produktů, nebo nové obchodní modely založené na půjčování oblečení.
Na aktuální vývoj světového módního průmyslu se soustředila také nizozemská návrhářka a trendová prognostička Ellen Haeser, která na brněnských veletrzích módy přednáší pravidelně. Odklon od lineárního modelu fast fashion k trvale udržitelné slow fashion je podle ní nevyhnutelný, ale módní průmysl by tento vývoj neměl vnímat jako hrozbu. Když sezónnost a velké množství levného oblečení mizerné jakosti nahradí trvale udržitelná a kvalitní móda, mohou na tom vydělat všichni včetně přírody. Obchodníci se místo kasírování stanou průvodci zákazníků na cestě k hledání vlastního stylu – takového, ve kterém se budou cítit dobře a rádi si za oblíbené kousky připlatí. Cílem totiž je, aby zákazník nakupoval s vášní a našel si ke svému oblečení vztah. „Když na sobě máte něco, v čem se cítíte dobře, cítíte se dobře i celkově a takové oblečení pak nosíte hodně dlouho,“ vysvětlila Ellen Haeser.
Součástí její přednášky byly také informace pro obchodníky o klíčových siluetách, motivech, barvách a materiálech pro rok 2020. Závěr prezentace patřil komentované módní přehlídce trendových modelů, které Ellen Haeser vybrala z kolekcí vystavovatelů.
Doprovodný program s přehlídkami, přednáškami i prestižními cenami
Čtyřikrát denně si návštěvníci mohli v Programovém centru užít přehlídky kolekcí vystavovatelů. Střídaly se dvě módní show a v rámci druhé z nich se představily třeba i modely studentů Střední školy designu a mody v Prostějově. Ukázky studentské tvorby byly k vidění také ve vitrínách a v Relax Zone, zatímco trendy v podání vystavovatelů ukázala doprovodná expozice Trend Forum.
Velmi pestrý byl letošní program odborných přednášek. Největší zájem byl o již zmíněná vystoupení zahraničních expertek Kamily Boudové a Ellen Haeser. O unikátních QR kódech výrobků a jejich využití v módním průmyslu přednášeli zástupci firmy Veri.to. Maloobchodní prodejci obuvi se v prezentaci firmy Torumia dozvěděli, proč je dobré nabízet doplňkový sortiment a jak získají loajální zákazníky. Národní asociace pro symboly údržby Sotex Ginetex CZ seznámila s výsledky rozsáhlého evropského průzkumu spotřebitelského chování, který zjišťoval třeba i to, jak informace na etiketě ovlivňují nákupní chování.
Jedenkrát ročně je v rámci módních veletrhů slavnostně předáváno ocenění osobnostem z oblasti textilního, obuvnického a kožedělného průmyslu za jejich přínos v dané branži. Osobnostmi roku 2019 se stali Miroslav Bísek, jednatel obchodní společnosti BIBO Shoe a prezident České obuvnické a kožedělné asociace, a Vilém Fišer, generální ředitel a předseda představenstva VÚB a. s., dříve Výzkumného ústavu bavlnářského v Ústí nad Orlicí. V Programovém centru se uskutečnil také tradiční ceremoniál, při kterém čtyři firmy převzaly certifikáty „Žirafa – zdravotně nezávadná dětská obuv“.
Řekli o veletrzích
ČOKA, Vlasta Mayerová
Pavilon je zaplněný a z pohledu vystavovatelů vypadá dobře. Z hlediska budoucnosti je důležité, aby sem přišli odborní návštěvníci a veletrh byl pro všechny přínosem. Firmy, včetně těch, které zastupují renomované zahraniční značky, tu vždycky nabízejí aktuální kolekce a novinky. Je tu řada zajímavých přednášek, módní přehlídky, doprovodný program.
Ľudovít Mičuda, tajemník sekce textilního, oděvního, kožařského a obuvnického průmyslu Slovenské obchodní a průmyslové komory
Novou koncepci veletrhů a změnu pavilonu považuji za velmi dobrou. Vizuálně je to perfektní, na expozice je krásný pohled a organizace pavilonu po sekcích je vynikající. Spojení veletrhů do jednoho prostoru by mohlo přinést synergický efekt. Dokonce mírně stoupla slovenská účast, která se v posledních letech drží přibližně na stejné úrovni. Oba trhy jsou stále silně propojené a slovenští výrobci mají v České republice hodně zákazníků, takže je pro ně důležité tady být.
WERSO, Jiřina Matoušová
Nové uspořádání veletrhu vítám už proto, že dříve jsem nemohla ze stánku odejít do vedlejšího pavilonu a prohlédnout si expozice na veletrhu KABO. Letos veletrh vypadá hezky a umístění do jednoho pavilonu je praktické.
Fabos, Ondřej Bělský
Na veletrh jezdíme pravidelně. Nové spojení je pro nás rozhodně plus a více se nám líbí.
Perab, Jana Kabrhelová
Spojení nám nevadí, pavilon vypadá útulněji, což je dobře. Navštívit nás sem chodí zejména drobnější prodejci, které bychom na rozdíl od těch velkých nestihli objet.
Favab, Viera Beniaková
Vypadá to skutečně jako veletrh a zákazníci také velmi pozitivně vnímají spojení do jednoho pavilonu.
JOSSI-VIGGOS, Josef Kosek
Zákazníci chodí, jsme spokojeni. Společné umístění veletrhů STYL a KABO je dobré, vytváří dojem plného pavilonu.
AXEL, Janis Janitsakis
Už mnoho let jsem říkal, aby se veletrhy spojily do jednoho pavilonu. I my máme od zákazníků dobré ohlasy.
PM STYL, Kateřina Ščučková
U nás na stánku je pořád plno už od prvního dne. Myslím si, že spojení do jednoho pavilonu šetří zákazníkům čas. Často totiž jedou na veletrh nakupovat kolegyně z jednoho města – např. majitelky butiku a obuvi, takže je to pro ně pohodlnější a mohou si navzájem poradit.
HELLAS STAR, Vasilios Apostolu
Na veletrh chodíme již dvanáct let. Letos máme poprvé pohromadě v jedné expozici kabelky i oblečení. Pavilon je plnější a nový koncept dává smysl.
NEEL (Personality), Alen Duvnjak
Na veletrhu jsme po 36. a letos máme nejkrásnější místo. Díky novému uspořádání tu lidé trochu hledají firmy, ale na druhou stranu se vracejí a v pavilonu se zdrží déle.
Wortmann KG – TAMARIS, Petr Vaníček
Spojení do jednoho pavilonu je úžasné. Je tu i více lidí, takže návštěvnost vnímáme pozitivně.
Caprice, Marcela Maňáková
Spojení veletrhů STYL a KABO vnímáme pozitivně. Je tu spousta lidí, už druhý den jsme se nezastavili.
Marco Tozzi, Markéta Janíková
Nová koncepce veletrhu je pozitivní. Oslovily nás nové firmy, které mají zájem o kabelky.
Blue Trading Group, značky Geisha a Smashed Lemon, Michal Staněk
Patříme k pravidelným návštěvníkům veletrhu a naše účast je pro nás důležitá zejména proto, že zde hledáme nové klienty. Také sem za námi dojíždějí slovenští partneři, kteří třeba nestihli navštívit náš showroom.
AVALLOTEXTILE, Entis Rasitoglou
Do Brna jsme přijeli poprvé, hledáme tu nové partnery a značky, se kterými bychom mohli spolupracovat.
Jana Shoes, Oto Dostál
Myslím, že je tu hodně zákazníků, jsme spokojeni. Sobota byla letos výrazně silnější než dříve.
Bibo Shoe, Hana Bísková
Letošní ročník se nám líbí, i nové místo. Sobota byla silná, díky jednomu společnému pavilonu za námi přišli i lidé z butiků.
JUNI EXPORT-IMPORT, Milko Deučman
Akci vnímáme perfektně. Na veletrh jsme dobře připraveni, zákazníci k nám na stánek chodí.
FEMI (JFK Distribution), Michaela Kresanová
Zájem o naše produkty byl, takže veletrh splnil účel a naše očekávání.
AFFENZAHN, Monika Ratajová
Naši zákazníci si nás našli. Máme zcela nové kontakty. Po veletrhu uvidíme, co se bude realizovat.
VUCH, Martin Kůs
Na veletrhu jsme poprvé a navštívili nás jak noví, tak stávající zákazníci. Přivezli jsme sem převážně novinky.
LEGERO united, Petra Body
Standardně přišli zákazníci, se kterými uzavíráme obchody pouze na veletrhu KABO. Ze soboty, kdy byla návštěvnost vyšší, máme i dost nových potenciálních kontaktů.