STYL

Übersetzung nicht verfügbar.

Dobrý obchodník je pro své zákazníky návrhářem

Nebojte se nových trendů, radí majitelům butiků odbornice na textilní velkoobchod i maloobchod Nikoleta Apostolu. Ve veletržní přednášce „Chytrá kolekce“ popisuje, jak nejlépe sestavit nabídku a prezentovat ji zákazníkům.

Nedostatečné dovednosti a znalosti prodejního personálu jsou často překážkou, která brání butikům v naplňování jejich obchodních strategií. Proto se pořadatelé veletrhů STYL a KABO rozhodli uspořádat sérii odborných přednášek k této problematice. První z nich měla téma „Chytrá kolekce“ a spolumajitelka velkoobchodu Fashionplanet a současně manažerka butiku Nikoleta Apostolu v ní radila, jak sestavit kolekci, jaké druhy zboží v ní opakovat i jak prezentovat nové trendy.

V úvodu své prezentace vysvětlila, že je při výběru zboží potřeba vyhnout se stereotypu a subjektivitě, ke kterým mají všichni přirozenou tendenci. Zároveň však je dobré zachovat si osobitost výběru, která odliší nabídku obchodu a učiní ji jedinečnou. „Ve svých prodejnách jste návrhářem vy. Vaše osobní estetika je tím, co k vám láká zákazníky, a důvodem, proč chodí k vám, a ne do řetězců,“ zdůraznila majitelům butiků. Právě proto je podle N. Apostolu důležité, aby se obchodníci nebáli zařazovat do nabídky nové trendy. Měli by důvěřovat svým dodavatelům, že se umí strefit do očekávané poptávky. „Od prezentace trendu některým vlivným módním domem po jeho nabídku na pultech butiků uplyne řada měsíců. Pokud si vyberete správné obchodní partnery a kvalitní značky, budou vědět, kdy a v jaké podobě trend nabídnout maloobchodu,“ říká odbornice.

Chytrá kolekce by měla být složena z basic kousků oblečení i oděvů odrážejících nové trendy. Základem je její ucelenost a vzájemná kombinovatelnost, tak aby si z klient mohl sestavit vícero různorodých outfitů. Pokud odebíráme celou kolekci od jednoho dodavatele, zaručí nám to sladění barev i opakování potisků. Jinou možností je dokupovat jednotlivé produkty podle toho, co potřebuje konkrétně naše prodejna, nebo lze oba přístupy kombinovat. Nikoleta Apostolu doporučuje dodržovat v kolekci poměr vrchních a spodních dílů oděvu 5:1, stejně jako je tomu ve skříních většiny zákaznic. V barevnosti by měly převažovat trendové odstíny nad základními v poměru 2:1 až 3:1. Za basic barvy jsou považovány černá, bílá, šedá a tmavomodrá.

Velmi důležitý je způsob prezentace. Novou kolekci je nejlepší umístit v tzv. zlaté zóně obchodu, která je hned za vstupem. Měl by jí být vyhrazen náležitý prostor, aby vynikly jednotlivé kusy i jejich provázanost. Spolu s novou kolekcí do této prémiové části patří také sezónní a exkluzivní zboží. V následující stříbrné zóně je ideální místo pro bestsellery a basic kousky – prostě věci, které se prodávají samy a zákazníci za nimi rádi ujdou pár kroků. Poslední bronzová zóna patří zúžené nabídce, kterou už nelze prezentovat stejně uceleně jako novou kolekci, a věcem extrémně drahým, které by hned za výlohou odradily vysokou cenou; typickým příkladem jsou třeba pravé kožešiny. Až do bronzové zóny radí Nikoleta Apostolu umísťovat také výprodeje, které by měly být odlišeny i nižší úrovní prezentace.

Speciální doporučení měla pro prodejce kabelek. Chybou je ukazovat je z boku; tak sice zaberou v regálech méně místa, ale nemohou zákaznice upoutat. „Kabelky si většinou nekupujeme proto, že je nutně potřebujeme, ale z důvodu, že se nám líbí. Proto je vystavujte vždycky čelem, aby byly vidět, a nejlépe řaďte tzv. do rodin,“ uvedla odbornice s dodatkem, že bokem mohou být řazeny pouze kabelky ve slevách. Všem majitelům butiků pak poradila, aby byli online a využívali bezplatných komunikačních kanálů jako Facebook a Instagram. I když obchod nechce prodávat na internetu, je to pro něj neocenitelná reklama a vhodný prostor, kde uplatnit propagační materiály zastupovaných značek.

Ale klíčový bude v celém procesu nakonec stejně člověk, prodavač, který stojí v první linii a může zákazníka buď nasměrovat ke koupi zboží, nebo ho svým přístupem naopak odradit od příští návštěvy obchodu. „Naší rolí je zlepšovat lidem den a pomoci jim najít to, v čem se budou cítit dobře. Je to krásné poslání a měli bychom být lidem vděční, že se rozhodli své peníze utratit právě u nás,“ říká o prodeji módy Nikoleta Apostolu. Její inspirativní přednášku spojenou s přehlídkou modelů ilustrujících nové trendy si můžete poslechnout ještě v neděli 25. 8. Začíná ve 13 hodin v programovém centru v pavilonu P.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.