Ví se pouze o dvou dochovaných exemplářích na světě. Jedno Aero 50 Dynamik po náročné rekonstrukci stojí v Regionálním muzeu Vysoké Mýto, druhé po „divoké“ opravě mají v kalifornské sbírce Blackhawk Collection.
V pavilonu A na výstavě 100ries teď ale - kromě zapůjčeného vysokomýtského majstrštyku někdejší karosárny Sodomka – stojí další dva. Jde o zmenšené modely vytvořené pomocí 3D tisku, na nichž se stejně jako na frézování sochy TGM podílí společnost MCAE Systems z Kuřimi. Ten v barevném provedení vznikl nedlouho po znovuzrození reálného Dynamiku, modré kousky se tisknout přímo v expozici. Všechny tři „bratříčky“ a další vznikající uvidíte v pavilonu A do pátku 5. října.
Fenomén Josef Sodomka a jeho Aero 50 Dynamik
Jak už bylo zmíněno, na světě existují pouhé dva exempláře, a kolik jich na silnice vyjelo doopravdy, dnes už nikdo neví. Jisté je, že vysokomýtský karosář Josef Sodomka stvořil jedno z nejkrásnějších aut předválečného světa – Aero 50 Dynamik. Aerodynamický kabriolet měl originální stahování střechy bez pomoci vnějšího nůžkového systému, charakteristické kapkovité blatníky zakrývající polovinu kol, dlouhou šípovitou přední kapotu, dominantní masku chladiče a luxusně vybavený interiér. Neodmyslitelné jsou rovněž přední reflektory zapuštěné v blatnících a ploutev na zadním víku kufru. Eleganci podtrhovaly ozdobné lišty. Jediné minus bylo ve slabém motoru.
S největší pravděpodobností tohoto skvostu Josef Sodomka, jehož otec proslul výrobou kočárů, vyrobil v letech 1939 až 1941 osm až devět kusů. Dokumentace o výrobě ani prodeji neexistuje, ale předpokládá se, že šlo o luxusní vozy na zakázku a každý byl originálem. Legendu jménem Aero 50 Dynamik zastavila válka a pak zejména nástup komunistů. Podnik Carroserie Sodomka byl znárodněn, v podniku Sodomku nechali jako technického vedoucího. O pár měsíců později se karosářské firmy spojily pod jednotnou značku Karosa (stejné jméno nesl podnik další hvězdy oboru – Oldřicha Uhlíka). Ale to není vše, StB Sodomku v roce 1950 obvinila z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po ročním věznění nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu. Muž, který uměl auta obléct do neuvěřitelné elegance a navrhl třeba i vůz Tatra 600 Tatraplán, do práce dojížděl plátěným velorexem. Zemřel v únoru 1965.
Jeho práce ohromuje dodnes, „Dynamiky“ obzvlášť. První z nich byl nalezen v 60. letech 20. století v arizonské poušti, poněkud svérázně renovován a pod jménem Arizona patří ke slavné americké sbírce. Vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě, které se pustilo do jeho náročné renovace. Opravený kabriolet se v původním lesku slavnostně představil veřejnosti o tři roky později. Pak už zbývají jen dobové fotografie nebo film, v Aero 50 Dynamik se projíždí třeba Oldřich Nový jako Valentin Dobrotivý.