Nad těmi ladnými tvary se tají dech. A stejně to fungovalo v době jejich vzniku. Magnety výstavy 100ries jsou kousky z prvorepublikových dílen Karosa Oldřicha Uhlíka a Karosárna Sodomka Josefa Sodomky. Aero 750 Sport Coupé a Aero 50 Dynamik, které se v Brně představují, jsou světovými unikáty. Aby se mohly znovu vystavovat na odiv, musely projít složitými rekonstrukcemi.
Světový unikát Aero 750 Sport Coupé na výstavu 100ries zapůjčil Tomáš Vališ. |
Uhlíkova karoserie vznikla pro známou postavu pražské smetánky, Ottu (Otakara) Nimshause. Po karosáři chtěl, aby mu vystavěl vůz pro závod 1 000 mil československých a aby to bylo něco opravdu zvláštního. Zrodil se unikát s velmi pohlednou aerodynamickou karoserií na maličkém podvozku a se skleněnou střechou. Nimhaus musel kvůli technickým potížím závod v půli vzdát, auto poslal do „aerovky“ a pak se po něm slehla zem. Až po čtyřiceti letech jeho torzo našel jeden sběratel v Košicích. Putovalo od jedné renovace k druhé, až se dostalo do rukou Tomáši Vališovi a Ctiboru Šilhánovi. Jak dát neobyčejný originál dohromady jim poradil samotný Nimshaus v dopise – od barvy po tachometr.
Aero 50 Dynamik má ve svých sbírkách Regionální muzeum Vysoké Mýto. |
Aero 50 Dynamik se podařilo zachránit Regionálnímu muzeu Vysoké Mýto, jehož pracovníci se dostali v roce 2005 k vraku vozidla. Po náročné renovaci se představilo ve své někdejší kráse o tři roky později. Jisté je, že vysokomýtský karosář Josef Sodomka stvořil jedno z nejkrásnějších aut předválečného světa. Aerodynamický kabriolet měl originální stahování střechy bez pomoci vnějšího nůžkového systému, charakteristické kapkovité blatníky zakrývající polovinu kol, dlouhou šípovitou přední kapotu, dominantní masku chladiče a luxusně vybavený interiér. Neodmyslitelné jsou rovněž přední reflektory zapuštěné v blatnících a ploutev na zadním víku kufru. Eleganci podtrhovaly ozdobné lišty. Jediné minus bylo ve slabém motoru.