Spolumajitel společnosti SOVER Pavel Šebík si stále přesně vzpomíná na první ročník veletrhu OPTA a tehdejší hektickou dobu plnou nadšení. Brněnskému výstavišti už jeho firma zůstala věrná a na Optě ještě nikdy nechyběla. V rozhovoru si přečtete proč.
Vzpomenete si ještě na první ročník veletrhu? Co jste od Opty očekávali a jak se tato představa v průběhu let naplnila?
Na první ročník veletrhu v roce 1995 si vzpomínám velice přesně, zatímco většina následujících ročníků už mi trochu splývá. Byla to zásadní změna oproti předchozím hotelovým akcím s jednoduchou prezentací brýlí, protože výstaviště nabízí naprosto jinou a vyšší úroveň, samozřejmě rovněž za naprosto jiné peníze. Hlásili jsme se tehdy s velkým očekáváním, a jistě nejen my. Byla to úplně jiná doba, plná nadšení, na první ročníky jezdili všichni zákazníci, přijeli na celou dobu konání akce, bavili se a přitom i nakupovali. Takže veškerá očekávání byla obvykle i překonána. Postupem doby však zájem některých účastníků z obou táborů začal upadat, možná je to logický důsledek dnešní doby a „pokroku“, v každém případě škoda, protože výstava jsou vystavovatelé a návštěvníci společně. Bez jednoho nebo druhého výstava postrádá smysl.
Kam se za 25 let posunula vaše firma? Nabízeli jste tehdy něco jiného než dnes?
V průběhu 25 let existence veletrhu se náš sortiment měnil v závislosti na požadavcích optického trhu. Zpočátku tvořily velkou část naší nabídky sluneční brýle a kromě dioptrických obrub jsme nabízeli i krásná luxusní pouzdra, šňůrky, řetízky na brýle, čisticí prostředky na brýlová skla. V průběhu let se tato skladba měnila ve prospěch jen dioptrických a slunečních brýlí, u slunečních brýlí jsme přešli na polarizační čočky a pouzdra se stala standardní součástí balení většiny brýlí.
Jaký sortiment návštěvníci najdou na vašem letošním stánku?
Najdou u nás kompletní nabídku pro všechny věkové kategorie – brýlové obruby pro děti i dospělé v širokém cenovém rozpětí a z různých materiálů včetně titanu, dále polarizační sluneční brýle za velmi zajímavé ceny. Kromě toho nabídneme našim zákazníkům lehké občerstvení, jak u nás bývá každoročně zvykem.
Chystáte se je překvapit nějakou novinkou?
Novinky našim zákazníkům představujeme neustále v průběhu celého roku. Právě rychlost, se kterou uvádíme na trh nové modely, pokládáme za jednu z konkurenčních výhod. Pro letošní veletrh OPTA jsme připravili novou kolekci v poslední době velmi populárních obrub se slunečním klipem na magnet, a to v dámském a juniorském provedení s výraznými barevnými stranicemi a za stále výhodné ceny. Dále představíme kolekci unisexových brýlí ElevenParis „podepsaných“ tajuplným a kontroverzním anglickým streetartovým graffity umělcem Banksym. Kromě těchto lahůdek ukážeme pochopitelně řadu novinek i ve všech zbývajících kolekcích.
OPTA je už 25 let součástí vaší obchodní a marketingové strategie. Co pro vás každoroční účast znamená a co vám přináší?
Každoroční účast na veletrhu OPTA považujeme za svoji „povinnost“. Chceme být v těsném kontaktu se svými zákazníky, vždy se na všechny velice těšíme, s mnohými jsme za ta bezmála tři desetiletí navázali více než jen obchodní vztahy. Kromě možnosti prezentovat nabídku zboží jinou formou než jen z kufrů prostřednictvím návštěv našich obchodních zástupců v optikách je pro nás veletrh rovněž i velkou společenskou příležitostí setkat se s našimi přáteli, zavzpomínat a popovídat si také o běžných radostech a starostech. Svojí účastí opakovaně dokazujeme, že patříme k těm výraznějším hráčům na trhu.
Myslíte si, že český trh Optu potřebuje?
Každý trh potřebuje nějakou více či méně pravidelnou akci spojenou se setkáváním odborníků, prezentací novinek, odbornými přednáškami apod. A je vždy na vyspělosti a požadavcích toho konkrétního trhu, zda taková setkání realizovat jednou či vícekrát ročně, v pronajatých prostorách hotelu či na výstavišti s maximálním komfortem pro všechny. Jsem přesvědčen, že náš český, resp. česko-slovenský trh takovou akci jasně potřebuje a brněnské výstaviště pro ni díky své poloze v rámci Česko-Slovenska, svým zkušenostem a tradici nabízí vhodné podmínky.
Umíte si představit, že budete na veletrhu Opta vystavovat i za 25 let? Co mu do budoucna přejete?
Dnes je složité dělat nějaké prognózy do budoucna, v mnohých jiných oborech tradiční výstavy končí, v době moderních technologií, internetu, sociálních médií apod. je více způsobů propagace a více možností, jak komunikovat se zákazníkem. U některých našich zákazníků máme pocit, že v poslední době zájem o tradiční vystavovatelské akce klesá. Vše se mění a vyvíjí tak rychle, že si netroufám odhadovat tak daleko dopředu, zda se takové veletrhy budou ještě pořádat. Pokud ano a OPTA tu bude i za 25 let, věřím, že tomu tak bude i s naší podporou.