Josef Pokorný je jednou z nejviditelnějších postav tuzemského automobilového sektoru. Již pět let působí jako tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) a před tím vedl odbor provozu motorových vozidel Ministerstva dopravy. Od mládí ho baví technika a motorová vozidla má nejen v náplni práce, ale jsou i jeho koníčkem.
Můžete popsat svou profesní historii?
Již od mládí mě bavila a zajímala technika, mým koníčkem jsou motorová vozidla. Po vystudování Elektrotechnické fakulty ČVUT (obor Technická kybernetika) jsem již své první zaměstnání zvolil zkušebnu silničních vozidel (v někdejším Ústavu silniční a městské dopravy). Jako zkušební technik jsem prováděl kontroly a zkoušky všech kategorií silničních vozidel od automobilů, přes autobusy, motocykly a jízdní soupravy. Později jsem přijal nabídku pracovat na Ministerstvu dopravy v problematice schvalování vozidel, homologací a technických předpisů pro konstrukci vozidel. V rámci svých zaměstnání jsem měl možnost se seznámit s velkým množstvím motocyklů i automobilů při testování.
Jak jste se dostal do Svazu dovozců automobilů?
Obdržel jsem nabídku přihlásit se do výběrového řízení na pozici tajemníka a byl jsem vybrán.
Co přesně máte v SDA na starosti?
Kompletní administrativu sdružení, které má několik sekcí. Kromě statistik registrací vozidel řešíme řadu legislativních návrhů, které přicházejí z jednotlivých ministerstev, kde zajišťujeme důležitou zpětnou vazbu dopadů zákona do oblasti silničních vozidel uváděných na trh. Jde například o problematiku registrace vozidel, schvalovacích procesů, podmínek uvádění na trh, kontrol vozidel v provozu, ale i nakládání s odpadem, koncepcí a perspektiv v oboru. Důležitou aktivitou je i bezpečnost silničního provozu a s tím související legislativa (SDA má zástupce v Radě vlády pro BESIP). Dále zajišťujeme konání akcí typu Auto roku a Motocykl roku. Spolupracujeme i s dalšími sdruženími jako je například Sdružení automobilového průmyslu.
Můžete popsat svůj běžný pracovní den?
Pracovní den se odvíjí od konkrétního programu schůzek a meetingů, za SDA jsem členem řady pracovních skupin. Řada schůzek je mimo kancelář SDA s čímž je spojeno i cestování. V kanceláři poté vybavuji administrativu
Jak trávíte svůj volný čas?
Nyní hlavně s rodinou, pokud mi však zbyde nějaký volný čas, rád podnikám výlety na hezká místa. S přáteli vyjíždíme na moto výlety, nejraději máme terénní vyjížďky do odlehlých míst. Oblíbená destinace na letní dovolenou je rumunský Banát. Hlavu si občas "vyčistím" i v garáži při údržbě a opravách veteránů.
Jezdíte na motorce a případně na čem?
V poslední době mi skloubení rodiny a zaměstnání dovoluje jen občasné vyjížďky na motorce. Nejradši mám enduro, za svou motoristickou kariéru jsem ujel přibližně čtvrt milionu kilometrů. Za svobodna jsem podnikal řadu cest do zahraničí (Řecko, Turecko, Itálie, Španělsko, Portugalsko, Maroko atd..), nezřídka jsem během dovolené ujel přes 10.000 km. Motocyklové štěstí mi doposud přálo, větší nehody se mi vyhýbaly.
Jaký je Váš vztah k motocyklům?
Velmi kladný, při jízdě na motocyklu je jedinečný intenzivní vjem stroje a okolí. Bohužel za poslední desetiletí se díky intenzitě provozu a restrikcím pravidel stává jízda méně příjemnou, proto více vyhledávám odlehlejší místa a terén.
Jak se motocyklům loni na českém trhu dařilo?
Loňský rok byl velmi úspěšný, prodeje motocyklů jsou stále v mírném růstu. Loni trh rostl o 8,5 procenta na 18.744 nových zaregistrovaných motorek. Motocykl je v současnosti spojen převážně s volnočasovými aktivitami a o ně je v posledních letech stoupající zájem.
Jaký vývoj očekáváte letos?
Letos očekáváme nadále mírný růst registrací, u motocyklů jsou však prodeje v jednotlivých měsících rozdílnější než u jiných druhů vozidel, sezónní vliv hraje důležitou roli. Prozatím neočekáváme propad prodejů.
Máte nějaký profesní nebo volnočasový sen, který si chcete splnit?
Pokud jde o sen, tak cesta kolem světa na motocyklu.