Pokud přemýšlíte, že na novou sezonu sobě či rodině pořídíte nové kolo, máte skvělou příležitost obhlédnout obří nabídku jednotlivých společností v pavilonu V brněnského výstaviště. Značnou část zabírají e-kola, jejichž problematice je věnovaný rozsáhlý odborný program.
Součástí festivalu Life! se stala sekce věnovaná cyklistice a jde o velkou přehlídku, které jednoznačně dominuje stále atraktivnější elektrokola. Jde o velmi rychle rostoucí segment na trhu a v posledních třech letech se počet uživatelů raketově rozšířil i v Česku. Ve „véčku“ najdete stroje pro rodinné vyjížďky i do těžkého terénu. A také nejdražší veletržní kousek – Bianchi e-SUV, které přijde na 274 tisíc korun.
Hned ze startu se cyklistice a zejména e-kolům věnuje odborná konference, která trvá celý den. Svoje příspěvky přednáší zástupci dovozců a výrobců a také například Lesů města Brna či Lesů ČR. „Chceme přispět k diskusi, která se kolem elektrokol rozvíjí. Slýcháme i hodně negativní věci, jako je velký počet turistů v místech, kam se dříve nedostali, a s tím spojená negativa pro přírodu. Výrobci a dodavatelé se k tomu staví zodpovědně a snaží se uživatele vzdělávat," řekl mluvčí Veletrhů Brno Jiří Smetana.
Na diskuzním programu nazvaném Jízdní kola a elektrokola – sport současnosti a mobilita budoucnosti se mluví také o bezpečnosti, pohybu v přírodě nejen na e-kolech a tématem je, jak se elektrokola a e-koloběžky stávájí součástí městské mobility.
K bezpečnosti nejen při projížďce na elektrokole promluvil za jihomoravské policisty ČR Jindřich Rybka: „Kolegové z Německa a Rakouska nám závidí, že máme nulovou toleranci alkoholu.“ O bezpečnosti mluvil také například Marek Lahoda, královopolský zastupitel, který řekl, že podle průzkumů až 55 procent dospělých cyklistů nejezdí s helmami. Uzákonit jejich nošení, byť dovedou zachránit život, je však ošemetné. „Řekneme cyklistům, že jízda na kole je nebezpečná a klesne počet cyklistů, tento předpoklad potvrzují zkušenosti ze zahraničí,“ poznamenal Lahoda.
S prudkým nárůstem zájmu o elektrokola souvisí řada otázek. Je e-kolo sportovní pomůcka nebo dopravní prostředek? Jak se změní legislativa týkající se elektrokol a jaké typy a pohony se ještě objeví nejen v příští sezoně? To jsou témata, na něž se zaměří odpolední konference E-bike na pódiu pavilonu V.
Její body jsou:
- Elektrokolo jako jako legální produkt. Výkon, rychlost, normy a předpisy. Petice za zvýšení dopomoci motoru na 32 km/h.
- Jaké typy e-kol se bude prodávat v EU a u nás 2020?
- Jaký je současný prodej elektrokol?
-
Nová elektrokola: Cargo, Gravel, Nové motory, typy a kapacity baterií.
Dojíždět na elektrokole láká celou čtvrtinu Evropanů
Že jsou elektrokola fenomén, vyplývá také z nedávného výzkumu společnosti Shimano, který zveřejnil časopis Electric Bike Action Magazine, který se taktéž sekce BIKE Life! účastní a můžete se s jeho zástupci v pavilonu V setkat.
Studie, které se zúčastnilo přes dvanáct tisíc respondentů z deseti různých zemí, ukázala, že bezmála čtvrtina Evropanů zvažuje přechod z klasických dopravních prostředků do sedla elektrokola. Jsou ochotní si jej pořídit a dojíždět na e-kole do zaměstnání či za jinými denními povinnostmi. Zatímco například v Nizozemí si přechod do sedla elektrokola umí představit čtyřicet sedm procent dotazovaných, ve Velké Británii je podobně smýšlejících občanů pouhopouhých jedenáct procent. Velké naděje do elektrokol vkládají také Španělé (39 %), Italové (33 %) a Belgičané (31 %), spíše skeptičtí naopak zůstávají Francouzi (18 %) a Švédi (15 %).
Důvodů, proč lidé zvažují přechod z automobilů, motocyklů a prostředků hromadné dopravy právě na elektrokola, průzkum odhalil hned několik. Třicet čtyři procent dotazovaných uvedlo, že by se jízdou na elektrokole rádi udržovali v dobé fyzické kondici. Třicet procent respondentů se zaštiťovalo ochrannou přírody, dalších třicet procent se doznalo k prosté snaze ušetřit. K nejvíce odrazujícím faktorům se potom řadí nebezpečí nepříznivého počasí (37 %), vysoká cena elektrokola samotného (34 %) a v neposlední řadě obava, že do práce přijedete zpocení a špinaví (25 %).