GO a Regiontour

Translation is not available.

Karavanistů přibývá a jejich přehlížením přichází český turistický trh o velké peníze

V cizině jsou karavanisté žádanými a hýčkanými turisty, ale český cestovní ruch s nimi skoro nepočítá. Co by se mělo změnit, v rozhovoru vysvětlují představitelé Asociace kempování a karavaningu: její předseda Jan Bordovský (šéfredaktor Camping, Cars & Caravans) a ambasadorka Klára Hájek Velinská (bloggerka All4Camper.cz).

Jaké jsou v karavaningu trendy? Přibývá Čechů trávících dovolenou na kolech, tedy v obytném autě nebo přívěsu?

JB: V posledních letech počet karavanistů výrazně roste a přibývá hlavně mladších lidí. Pokud dříve převažovali uživatelé od 45 let výše, dnes jezdí karavanem i 25letí. Souvisí to s lepší cenovou dostupností karavanů, velkým trendem jsou i domácké přestavby starších dodávek na obytné vozy. Zároveň stoupá poptávka po takové dovolené v Česku, po kvalitních kempech, po celoročních kempech. Nároky na infrastrukturu rostou a uživatelé dnes čekají kvalitnější zázemí. Jeho zajištění je i cílem naší loni založené asociace. Chceme přispět ke zlepšení podmínek pro cestování obytnými vozy – zvyšovat kvalitu kempů a hustotu míst, kde se dá s obytným autem přenocovat, případně kde je možné vylít odpadní nádrže, zlikvidovat toaletu, dobít baterie, dopustit čistou vodu; jinak řečeno provést servis karavanů. V Evropě těchto míst existuje více než šest tisíc, u nás oficiálně deset nebo dvanáct. Jako asociace chceme působit na změnu formou osvěty mezi uživateli i zájemci o provozování. Zároveň tlačíme na úpravy v legislativě, aby budování těchto míst bylo co nejjednodušší.

Jan Bordovský

Co je u Čechů oblíbenější, karavan, nebo obytné auto?

KHV: Na to neexistuje jednoznačná odpověď, protože vždycky záleží na konkrétní rodině a jejím způsobu života. Rodiny s menšími dětmi si pořizují spíše obytné přívěsy, protože chtějí mít pevné zázemí na jednom místě a přívěs je prostornější a pohodlnější. Komu jde spíš o aktivní cestování a poznávací turistiku, dá přednost obytnému vozu nebo obytné vestavbě, tzv. camper van. Populace karavanistů mládne a tito lidé zpravidla začínají u obytných přívěsů, pak ale často přechází k obytným vozům.

JB: Obytné auto je vhodné pro častou změnu pobytu, ale třeba i do horských oblastí, na horší silnice. Je rychle sbalené a připravené vyrazit na další cestu.

KHV: Dovolená v pohybu rovná se obytný vůz nebo camper van. Karavaning ve smyslu kempování a pohody rovná se karavan. V každém případě všem nováčkům doporučujeme nejdřív si karavan, obytný vůz nebo vestavbu půjčit a vyzkoušet si, co právě jim nejlépe vyhovuje.

Na veletrzích cestovního ruchu GO a Regiontour byla expozice karavaningu poprvé, jak ji hodnotíte?

JB: Pro nás je to velmi zajímavá příležitost. Na specializované výstavě většina návštěvníků už má s karavaningem zkušenost, ale sem chodí lidé, kteří jezdí třeba stanovat a karavany teprve objevují. Vidíme v tom velký potenciál nalákat nové uživatele a zákazníky.

KHV: Za celou dobu veletrhu jsme se nezastavili. Chodí za námi lidé a ptají se: od otázek, co je to karavan a vestavba, až po zájemce, kteří to už znají, třeba jsou aktivními karavanisty a na veletrhu chtějí vidět, co zajímavého by mohli v naší krásné zemi navštívit. Karavaning a cestovní ruch prostě patří k sobě a nejde je oddělit. Proto spojení Regiontour a karavaning vidím extrémně pozitivně. Musím říci, že jsme takový úspěch ani nečekali.

JB: Stejně fungují i velké veletrhy cestovního ruchu v zahraničí. Vidím v tom obrovský potenciál a myslím, že přítomnost karavaningu byla důležitá i z dalšího důvodu. Byť je tento trend výrazně rostoucí, stále si mnoho českých měst a regionů neuvědomuje ekonomickou sílu cestovatelů v karavanech a obytných vozech.

Klára Hájek Velinská

Čím jsou karavanisté pro turistické destinace zajímaví, když si s sebou vezou vlastní bydlení?

JB: V Německu tito lidé za minulý rok přinesli ekonomice asi 11 miliard eur jenom tím, že kempovali a utráceli v daných destinacích. Majitelé karavanů jsou zpravidla finančně zabezpečení a aktivní lidé, kteří nechtějí jen přespat, ale ve městě se nají, nakoupí, navštíví místní atrakce, poznávají okolí. Přinášejí do města relativně dost peněz, podporují zaměstnanost. Chceme, aby si i česká města uvědomila, že karavanisté nejsou žádní podivíni, co si v autě ohřívají vlastní konzervy, ale naopak přínosní turisté. Karavanisté v místě utrácejí více než lidé v penzionech, cyklisté a podobně.

KHV: Naše kraje si to už začínají uvědomovat, s naší asociací spolupracuje Moravskoslezský kraj, zájem projevil Liberecký kraj, Jihočeský, Královéhradecký. Vidí nás jako součást cestovního ruchu.

Mohli by z rozmachu karavaningu profitovat i čeští poskytovatelé služeb v cestovním ruchu?

JB: Určitě. Dnes se navazuje na rozmach karavanismu ze sedmdesátých let, kdy to bylo velmi populární. Teď se to vrací, ale ne v podobě levného cestování, jde spíš o finančně náročnější koníček, skladba uživatelů je tedy jiná než kdysi. Ale tradici to v Česku má.

KHV: Posledních pět až sedm let je vidět, že trend karavaningu a kempování roste. Očekáváme, že počet uživatelů dále poroste, a je potřeba, aby na to infrastruktura byla připravená. Nejde jen o kempy, ale i o zázemí pro základní servis, třeba možnost vylít někam chemický záchod a dopustit si vodu. Takové zázemí může vybudovat penzion s dobrou restaurací a cyklostezkami v okolí. Nebo třeba farma, která nabízí agroturistiku, což je obrovský trend v zahraničí. Karavanisté pak navštíví TIC a místní památky, bude to výhodné pro všechny. Navíc jsme tranzitní země, což představuje obrovský a zatím nevyužitý potenciál.  Karavanisté ze severních zemí přes nás cestují směrem na jih a jen projíždějí. Sice by se u nás rádi zastavili a seznámili se s památkami, ale nemají k tomu potřebné zázemí. Je to obrovská výzva nejen pro kempy, ale pro celý český turistický trh.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.