Motosalon

Translation is not available.

Mezinárodní soutěž MotoStudent

Motostudent je mezinárodní soutěž studentských týmů, jejímž cílem je vyvinout a postavit závodní motocykl podle jednotných pravidel. Českou republiku reprezentuje tým CTU Lions založený v roce 2015 a složený ze studentů soustředěných v Ústavu dopravních prostředků Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

Soutěžní sezóna trvá dva roky.  V druhém roce se postupně odevzdávají technické zprávy. První se týkají základního konceptu, další již samotného návrhu, inovací či plánu sériové výroby. Zprávy popisují celý proces vývoje od výběru konkrétních konstrukčních řešení, přes volbu jaké části koupit, které postavit vlastními silami nebo je nechat vyrobit, až k popisu zkoušek prototypu.

Během vývoje pracují všechny teamy se stejnými brzdovými systémy, motory a pneumatikami. Sezóna je ukončena závěrečným hodnocením na okruhu MotoGP ve Španělském Aragonu, které obsahuje technickou přejímku, prezentaci zpráv před odbornou komisí, testování profesionálním jezdcem, a nakonec test akcelerace, brzdění a gymkhánu. Vrcholem studentské soutěže je závěrečný závod na okruhu, nechybí ani zkoušky týmových mechaniků v rychlosti montáže a demontáže různých částí motocyklu. Svůj první závod ve Španělsku odjel tým CTU Lions v říjnu 2016 s modelem motocyklu s motorem Honda 250 CBR a s rámem vlastní konstrukce EVO 1. Zahajovací ročník byl plný výzev a překážek, o to větší byla radost z odvedené práce po dokončení stavby stroje, kterou nezkazily ani technické problémy s řízením motoru, které provázely závěrečný podnik na okruhu.

V sezóně 2017/2018 se podařilo dát dohromady větší tým studentů, a tak se CTU Lions  přihlásil i do druhé kategorie soutěže MotoStudent – Electric. Při vývoji motocyklu se spalovacím motorem vycházeli studenti ze zkušeností z předchozího ročníku, zatímco s elektrickou verzí začínal tým od nuly. Celý postup vývoje a výroby byl opět zdokumentován v technických zprávách a po měsících konstrukční práce a testování dílčích částí, např. vhodných baterií přistoupil tým k samotné stavbě stroje. Práce bylo dvojnásob, ale nakonec se vše stihlo a v říjnu 2018 tým CTU Lions vyrazil na závěrečný závod sezóny 2018/2019 v Aragonu. Motocykl EVO 2 s motorem KTM RC 250 úspěšně dokončil všechny statické a dynamické testy včetně tréninků a kvalifikace, ale bohužel kvůli technické závadě v palivovém okruhu (regulátor tlaku paliva) nedojel finální závod. Motocykl EVO 1.1 s elektrickým pohonem, závod dokončil na cenném 9. místě z celkového počtu 27 studentských motocyklů z celého světa. 

Finální podnik soutěže Motostudent se koná každé 2 roky. Volná sezóna v lichém roce volala po využití, a tak v roce 2019 vznikl šampionát MotoEngineering Cup pro motocykly kategorie Motostudent, ve kterém si mohou studenti několikrát do roka pořádně zazávodit a nasbírat cenné zkušenosti. Všechny okruhy seriálu se nachází ve Španělsku, a tak je soutěž nabita převážně silnou španělskou konkurencí. CTU Lions se zúčastnili dvou závodů z celkových 4 podniků seriálu MotoEngineering Cup. Poprvé s elektromotocyklem vybojovali ve dvou závodních dnech na okruhu Albacete 2. a 3. místo a podruhé na okruhu Barcelona-Catalunya s motocyklem EVO 1 s motorem Honda se umístili dvakrát na 3. místě a s elektrickým motocyklem EVO 1.1 dokonce dvakrát na místě druhém.

Více informací, včetně výčtu všech podporovatelů projektu a kontaktů na vedoucí tutory a členy týmu, se nachází na stránkách www.ctulions.cz.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.