Zdroj aktuálních informací nejen z dopravy, místo chráněné karbonovými filtry před organickými pachy nebo cigaretovým kouřem, bezpečný prostor střežený kamerovým systémem a díky fotovoltaickým panelům na střeše také producent elektřiny třeba na dobití mobilu. Tím vším (a zdaleka nejen tím) se může pro cestující stát zastávka budoucnosti, jak ji představila diskuse v City:One aréně v rámci veletržní konference Digitální Česko a inovace.
Dnes je většina zastávek veřejné dopravy místem, které chcete opustit co nejrychleji. V konceptu chytrých měst se mají proměnit v pulzující a interaktivní prostor, který cestujícím poskytne daleko víc než jen střechu nad hlavou. O možnostech jejich využití pro komunikaci města s občany nebo poskytování informací a služeb na veletrhu URBIS Smart City Fair diskutovali odborníci z veřejné správy, dopravních podniků i soukromé sféry. „Zastávka je funkční architektura, která se významně podílí na vizáži města. Design a technologie v ní musí souznít,“ řekl v Brně polský designér Lukasz Kuciel, který je autorem řady projektů informačních kiosků a zastávek. Proto pokládá za klíčovou úzkou komunikaci s vedením města a jeho architekty.
Místostarosta města Kolín – vítěze nejchytřejší městské radnice ČR z roku 2017 – Michal Kašpar seznámil s ambiciózním plánem na „zchytření“ kolínských zastávek, ale postěžoval si na nízkou veřejnou podporu, která municipality nemotivuje k zavádění inovativních řešení. „Pokud město opravdu chce, může být projekt implementován třeba za půl roku. Ale je třeba říci, že pilotní projekt znamená pro samosprávu riziko,“ připomněl Michal Kašpar další úskalí. Pokud se záměr nepodaří naplnit ke spokojenosti občanů, vede to k politickým ztrátám, což je podle něj pro mnoho radnic důvodem, proč se pilotním projektům raději vyhýbají. Řešení vidí kolínský místostarosta ve sdílení informací mezi městy a realizaci již osvědčených projektů. Z vlastní praxe nabídl jako ověřené a inspirativní řešení Kolínskou chytrou klíčenku, která v sobě slučuje řadu funkcí od jízdenky MHD až po studentský čip ke vstupu do školy.
Vítanými účastníky diskuse byli představitelé Dopravního podniku Ostrava (DPO), který je uznávaným lídrem v inovacích pro městskou veřejnou dopravu. Ostrava zavedla odbavení bankovní kartou, vybavila vozidla inteligentní komunikací V2X, spustila svou mobilní aplikaci a nabídla asistenty v dopravě. Jak informoval ředitel DPO Daniel Morys, Ostrava chce rozčlenit zastávky do kategorií podle dopravního ruchu a cílem je do pěti let vybavit chytrými technologiemi všechny zastávky s největším tokem cestujících. Konkrétní vybavení se právě testuje a pomoci má i veřejné hlasování, kde o finální podobě zastávky rozhodují sami občané a také návštěvníci brněnského veletrhu. S digitalizací chce Daniel Morys pokračovat už proto, že se dosavadní novinky velmi osvědčily. „Popularita bezkontaktního placení jízdného kartou je tak vysoká, že od roku 2020 úplně přestaneme tisknout papírové jízdenky,“ informoval ředitel DMO. A doplnil ještě jednu výhodu, kterou nové služby přinášejí: „Teď nás vlastně řídí cestující, což mění naše návyky. Každodenní interakce nás nutí neustále se zlepšovat.“