Oděvní designér Pavel Jevula každoročně hledá inspiraci pro své autorské kolekce v diametrálně odlišných oblastech. Například před třemi lety zabrousil do světa filmových festivalů, kdy modely nejen pro filmové fanoušky včetně psaníček a broží vyrobil z filmových pásů. V roce 100. výročí vzniku naší republiky vsadil na státní barvy, materiály „Made in Czech“ a trojici slov Reminiscence / Respekt / Republika. Aktuální autorská kolekce pro podzim/zimu se zrodila díky jeho cestě na sever Evropy, kde čerpal nové nápady.
Vaše nová autorská kolekce se jmenuje Island a tvoří ji hlavně ručně pletené svetry a kabáty z vlny. Jak vznikla a jak byste ji charakterizoval?
Kolekce ručně pletených svetrů z organické merino vlny je barevně laděná do odstínů severské přírody, mechů, brusinek i borůvek, chladného vzduchu i oceánu. Design a barevnost vznikly na cestách po Islandu, svetry však byly ručně vyrobeny v Česku. Upletly je moje mamka a teta, dvojčata na penzi. Práce na nich byla pro nás radostí i rodinnou terapií. Svetry jsou designovány jako sety s nákrčníkem, který tvoří rolák, a čepicí. Součástí kolekce jsou také mikiny a vlněné kabáty, doplňují ji 3D šperky české značky Vo-ka z aktuální kolekce “Na hory”.
Tyto modely jsou určeny hlavně na zimu, ale co léto a inspirace? Jsou pro vás zajímavé nebo překvapivé některé trendy právě pro letní období?
Pro mě je nejvíc překvapivé, že se opět vrací dámská i pánská móda 70. a 80. let, kdy se uvolňují siluety a mizí obepnuté kalhoty, objevují se oversize modely, objemnější saka, rozšířené klopy i nohavice a různé široké šaty v hippies stylu s divokým vzorováním. Pohybuji se v oboru skoro třicet let a pro mne je to vlastně druhý retro návrat v tomto duchu. Přiznám se, že to není móda, která by mne moc lákala, takže i v létě se budu spíše zaměřovat na klienty, kteří více než trendy hledají originální autorský rukopis.
Dá se říct, podle vašich zkušeností z roku 2019, že je po autorské módě stále poptávka? Nejsme už zcela v Česku převálcováni obchodními řetězci a různými e-shopy?
V mém obchodním modelu nelze nevnímat roli řetězců a e-shopů, ale v zásadě mi nevadí a nemá cenu se jim bránit. Lidé jsou stále více zrychlení a pohodlnější a nechtějí trávit spoustu času v obchodech. Na druhou stranu ale pořád hledají něco nového a jsou hladoví po čerstvých tvářích a jménech. Pro mne osobně byl rok 2019 úspěšný, a to vnímám jako signál, že kupní síla v Česku je stále silná, lidé u nás nakupují a preferují české tvůrce a českou výrobu. Ale možná se pohybuji ve své sociální bublině. Já sám jsem nikdy nenakupoval oblečení přes internet.
Nakolik tento stav ovlivňují média a různí influenceři na sociálních sítích?
Myslím si, že obecně média v našem segmentu sehrávají důležitou roli a hodně přispívají k tomu, že lidé, kteří se zajímají o módu, jsou ochotni a schopni nakoupit to, co je hodně propíráno. Zmíněný e-shopový prodej na to logicky navazuje.
Myslíte si, že i v módě by se dala najít „slova roku 2019“, podobně jako v politice to byli „čučkaři“, „motýle“, „klima“, „Gréta“ a další?
Myslím, že ano, například „recyklace“ nebo „upcyklace“, tedy vytváření něčeho nového ze starého oblečení. Tato technika se promítá i do aktuálních trendů, i když je otázka, nakolik se ji podaří prosadit masově. U velkých nadnárodních firem jsme spíše svědky vintage stylu, kdy nové věci působí dojmem, že jsou sešity z použitých věcí.
Foto: Jakub Joch