Vezměte do ruky chytrý telefon nebo tablet a utíkejte do pavilonu A, tady vám tablet navíc půjčí. To proto, abyste jej mohli namířit na bílou stěnu s velice zvláštní řezanou grafikou. Pokud máte staženou tu správnou aplikaci, za několik vteřin se vám začnou před očima dít velké věci. Na displeji se vám zhmotní a kola roztočí motorka, vyvstane ženské tělo…
A objeví se skryté příběhy Jawy, hvězdy umělé reprodukce Zuzany Holubové nebo brněnské společnosti Kiwi. Velice moderní formou těchto devětadvacet „stories“ o českých vědcích, vynálezech, inovacích či top společnostech podává projekt Českých center nazvaný Czech Innvation Expo. Jako součást velké výstavy 100ries si ojedinělý počin užívá svoji českou premiéru. A slovo užívá je na místě, místo v těsné blízkosti znovuzrození sochy TGM je neustále v obležení.
Přemysl Pela (vlevo) při zahájení MSV, výstavy 100ries a české premiéry Czech Innovation Expo představuje interaktivní projekt slovenskému a českému premiérovi Peteru Pellegrinimu a Andreji Babišovi. Foto: BVV
„My jsme naprosto nadšení z toho, jak jsou nadšení návštěvníci. Viděl jsem tu tatínka, který animace ukazoval svému dítěti v kočárku. Devadesátiletého pána se svým sedmdesátiletým synem, jak si prohlíží jeden příběh za druhým. A opravdu tu návštěvníci zůstávají klidně i hodinu,“ líčí Přemysl Pela, vedoucí projektu Czech Innovation Expo.
Vybírat osobnosti, společnosti či projekty, které se v expozici nakonec objevují, muselo být neuvěřitelně těžké.
To ano. Množství českých příběhů je neskutečné a není možné je prezentovat všechny a všechna odvětví. To byl náš první výchozí bod. A tím druhým bylo připomenout osobnosti jako pana Wichterleho, Holého, Heyrovského a také vyzdvihnout osobnosti, které nejsou nebo nebyly natolik proslavené v Česku, ale v zahraničí ano. Což je příklad Ludvíka Očenáška, který je zastoupen v muzejním komplexu Smithsonian ve Washingtonu, jako jeden z průkopníků kosmonautiky. Chtěli jsme trošku napravit to manko z minulosti a představit ho naší širší veřejnosti. U žijících osobností to bylo složitější, chtěli jsme mít zastoupené různé obory a vědní a technologické odvětví, včetně „genderového“ zastoupení. Co se týká značek, tam byly některé volby jasné, protože při vyslovení slova Česko nebo Československo vám vytane na mysli Baťa, Tatra, Jawa, Zetor. U těch novějších jsme sáhli po těch, kteří mají ambici stát se ikonickými brandy a jsou momentálně na té nejlepší trajektorii, například společnosti Avast, Lasvit, Kiwi. To jsou právě společnosti, které stojí a budou stát na inovacích, tvůrčí krativitě a nejmodernějších technologiích.
Koncept výstavy je nevídaný, graficky lákavý, jde o českou premiéru. Jaký máte ohlas od návštěvníků?
My jsme nadšení. A jsme rádi, že se povedlo mít premiéru na MSV. Pro nás a zejména pro umělecké tvůrce, kteří do projektu investovali svoje řemeslo a kreativitu, je nejhezčí vidět, jak to návštěvníky vtahuje a pohlcuje. Interaktivnost hraje prim a každý si v příbězích najde to své. Bude nám líto, že po závěrečném pátku budeme muset balit. Dobrou zprávou je, že další uvedení projektu je plánováno na listopad v Galerii Českých center v Praze.
Na výstavišti máte 29 příběhů. Počet je konečný, nebo počítáte s rozšiřováním?
Momentálně je koncept uzavřený, ale výstava je otevřená a počítá se s pozměňováním a rozšiřováním. Třeba na základě partnerů, které přiláká. Vedeme se slovenskými kolegy, že by se více obohatila o slovenský prvek. Chceme zajistit, aby projekt byl soběstačný vzhledem k cestování, který jej do budoucna čeká. Určitě musíme v expozici držet tempo s moderními technologiemi, aplikacemi a tak dále, abychom neustrnuli v roce 2018, o dva roky později by už výstava mohla být zastaralá.
Jak rychle je výstava postavená a složená?
Velmi rychle a jednoduše. Je postavená na řezané grafice a datech, které je možné kamkoliv a kdykoliv poslat. Příkladem je představení v Číně, kam jsme jen na zastupitelský úřad poslali data a poté se na místě vytiskla grafika. S výjimkou cargobeden, které jsou v instalaci a i ony prezentují díky grafice ony příběhy českého exportu, nevyžaduje tedy výstava žádnou přepravu. Instalace polepů je pak záležitostí několika hodin, maximálně jednoho dne.
Kolik času uběhlo od první myšlenky vytvořit Czech Innovation Expo po dubnovou světovou premiéru v Berlíně?
Tak dva roky, ale to se bavíme o velice obecném nápadu prezentovat české dovednosti populární formou v zahraničí, tedy oblast vědy a inovací. Pak se řešilo přesné zadání, hledání partnerů. Vyprecizování třech základních pilířů se odehrálo na podzim loňského roku. A dá se říci, že od listopadu se začalo pracovat na produkci výstavy, kompletní vytvoření zabralo asi šest měsíců. Tím bych rád poděkoval všem partnerům projektu, bez jejichž nasazení a energie by projekt v této unikátní a interaktivní podobě v takto krátké době nebylo možné realizovat
Naskýtá se otázka, zda projekt bude využit „pouze“ ve své výstavně-prezentační podobě nebo máte s projektem i další plány?
Iniciačním zadáním bylo připravit projekt, který bude v zahraničí prezentovat Českou republiku, jako moderní a vyspělou společnost v oblastech vědy a výzkumu, s vysokým potenciálem tvůrčí kreativity a inovací. V návaznosti na finální fáze produkce projektu a první realizace, bylo zřejmé, že ohromnou možností a příležitostí je využití projektu ve školství. Žáci a studenti, hravou a interaktivní formou, prostřednictvím moderních digitálních technologií, objevují zákonitosti mnoha vědních oborů a souběžně si rozvíjejí svou kreativní představivost a snahu získávat nové informace.
Czech Innovation Expo
Zdánlivě skryté příběhy, které najdete v unikátním projektu Českých center v pavilonu A1.
Expozice je přístupná do pátku 5. října.
- Avast
- Baťa
- Delong
- Falk
- Heyrovský
- Holubcová
- Holý
- Jawa
- Jirsák
- Kaplan
- Kiwi
- Koh-I-Noor
- Křižík
- Lasvit
- Linet
- Očenášek
- Pomahač
- Preciosa
- Procházka
- Raška
- Ressel
- Říha
- Sedláček
- Socialbakers
- Sousedík
- Škoda Laurin Klement
- Sýkora
- Tatra
- Wichterle
- Zetor