Novinka české firmy M2C už obsluhuje první recepce v pražských administrativních budovách, zanedlouho přivítají robotky také hotelové hosty. Průlomový produkt e-Reception byl představen na konferenci Moderní technologie v cestovním ruchu na brněnském výstavišti.
Elektronická recepční pomáhá řešit problém s nedostatkem pracovníků. Na pozice recepčních je dnes obtížné najít kvalifikované síly, robot je navíc k dispozici 24 hodin denně, funguje spolehlivě a umí se přizpůsobit různým požadavkům. Bezpečnostní firma M2C odhaduje návratnost investice do 12 měsíců. Jak na veletrhu v Brně informoval ředitel divize bezpečnostních technologií Antonín Svoboda, cena e-Recepční začíná na částce přibližně 300 tisíc korun, ale může být i daleko vyšší podle požadovaných služeb. Záleží na náročnosti specifických úprav samotného robota i technologické úrovni dané budovy – elektronickém ovládání vstupů, výtahů, potřebě instalovat turnikety apod.
Samotný přístroj svým tvarem připomíná parkovací automat. Na velkém displeji návštěvníka přivítá tvář humanoidní robotky, případně obraz lidské recepční ve verzi blondýna nebo bruneta. Komunikace probíhá intuitivně s pomocí ikon. Po zvolení důvodu návštěvy technologie naskenuje doklad o totožnosti a ověří jeho pravost, v případě dopředu sjednané návštěvy stačí předložit pouze QR kód. Robot pak vydá návštěvníkovi přístupovou kartu pro otevření dveří nebo přivolání výtahu s dopravou do patřičného patra. Podobně jako živých recepčních se klient může přeptat, kde najde nejbližší bankomat, obchod nebo autobusovou zastávku, a elektronický náhradník mu poradí. V případě složitějšího požadavku nebo jinak drhnoucí komunikace je v záloze operátor M2C, se kterým návštěvník naváže živý videohovor.
„Platforma reaguje na ohlášené i neohlášené návštěvy a umožňuje non-stop zpřístupnění budovy. Umí číst a ověřovat doklady i vydávat přístupové karty, v případě potřeby dokáže třeba řídit evakuaci. Zatím máme několik instalací v administrativních budovách v Praze, ale další desítky kusů pro konkrétní zákazníky se vyrábějí. Poptávky máme už i z hotelů a upravujeme pro ně software,“ prozradil Antonín Svoboda, který před dvěma lety s myšlenkou na e-Recepční přišel. Popudem byla právě složitá situace na trhu práce a také neexistence obdobného řešení nikde ve světě. „Setkali jsme se maximálně s dotykovým tabletem, který návštěvníka naviguje a komunikuje, ale už neovládá další technologie v budově,“ vysvětlil Svoboda.
V hotelových recepcích může robot fungovat samostatně nebo jako doplněk fyzické recepční. Pro tyto aplikace je třeba vyřešit specifické požadavky jako check-in a check-out hostů, propojení s platebním terminálem, vhazovačku karet, vystavování faktur či vyúčtování konzumace z minibaru. První instalace v hotelu je podle Antonína Svobody otázkou několika týdnů.