KABO

Translation is not available.

Mladí designéři prokázali vysokou kreativitu i řemeslnou bravuru

Jan Pivečka by letos oslavil stovku a jeho odkaz stále žije. Ukázal to 13. ročník soutěže mladých designérů obuvi a kožené galanterie o cenu Nadace Jana Pivečky, do kterého se zapojilo 48 studentů ze sedmi odborných škol.

Druhý nejznámější z Československa pocházející „švec“ Jan Pivečka během své dlouhé kariéry obuvnického experta vždy podporoval mladé talenty. Po jeho smrti tuto roli převzala nadace nesoucí jeho jméno, která na srpnovém veletrhu KABO každoročně uděluje ceny studentům obuvnických a designérských škol. Do 13. ročníku se zapojilo již 48 studentů, kteří do soutěže přihlásili 76 exponátů obuvi, kožené galanterie i grafických návrhů. Organizátory z Nadace Jana Pivečky, České obuvnické a kožedělné asociace a společnosti Veletrhy Brno potěšila rostoucí účast odborných škol i vysoká řemeslná kvalita exponátů. Jak zaznělo na slavnostním ceremoniálu udílení cen, sedmnáctičlenná odborná porota měla s hodnocením opravdu těžkou práci.

Soutěž tradičně probíhá ve třech kategoriích – středoškolských Funny Show a Young Spirit a vysokoškolské Professional View. Letos se poprvé udělovala také hlavní cena pro jednoho studenta, kterého vybrali zástupci Nadace Jana Pivečky za zajímavou práci napříč kategoriemi. Získala ji Michaela Šeráková ze Západočeské univerzity v Plzni za kolekci módních kabelek z metalické usně v růžovém odstínu. Porota ocenila, jak precizně se vypořádala se zpracováním lakovaného materiálu. V kolekci zaujal také originální design, třeba asymetrické ucho sloužící jako atraktivní a zároveň funkční prvek variabilní kabelky/baťůžku. „Kožené tašky byly součástí dámské oděvní kolekce, kterou jsem vytvořila jako svou diplomovou práci, protože mojí hlavní specializací je fashion design. Tři doplňky tvoří menší kolekci, kterou jsem zaslala do soutěže a cena mě moc potěšila. Na závěr studia to byla příjemná tečka a věřím, že mi otevře nové příležitosti. Vyhrála jsem zájezd na veletrh v Miláně, což určitě bude ohromná zkušenost, a dnes se chystám projít také veletrh v Brně. Chci tady strávit celý den a navazovat kontakty,“ řekla Michaela Šeráková, která se chce designu věnovat profesionálně. Nejprve plánuje sbírat zkušenosti ve firmách, ale do budoucna uvažuje o zakázkové výrobě a vytvoření vlastní značky.

Také další úspěšní soutěžící mají zajímavé plány. Čerstvá absolventka Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Stanislava Páleníčková získala zvláštní ocenění v kategorii Professional View za eroticky laděnou kolekci Essential s precizně vypracovanou obuví a doplňky pro sado-maso salóny. „Byla to moje diplomová práce, ale této tematice se věnuji už delší čas. Všechno jsem dělala vlastnoručně a nyní velmi uvažuji o zakázkové výrobě tohoto typu zboží, ale ještě hledám způsob, jak se k tomu dopracovat. Cena v soutěži Nadace Jana Pivečky je určitě milá a mohla by mi v tom pomoci,“ myslí si Stanislava Páleníčková.

V historii nalezla inspiraci další úspěšná soutěžící. Studentka bakalářského studia Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Zuzana Ondrušíková vytvořila kolekci s názvem Secese a získala za ni zvláštní cenu v kategorii Professional View. „Hodně se inspiruji minulostí a období konce 19. století a první poloviny 20. století mám v módě nejradši. Secese je můj nejoblíbenější sloh, ve kterém se hezky odráží návrat k řemeslu a bohatému dekoru. V tom je myšlenka secese aktuální, protože v obuvi i kožené galanterii se design hodně vrací k ruční práci, lidé si potrpí na kvalitu a originalitu. Našla jsem se v tom a hezky se mi pracovalo s materiálem,“ popsala autorka vznik kolekce, která kombinuje tmavozelenou useň se zlatými proužky ohýbanými do různých tvarů. Zuzanu Ondrušíkovou čeká ještě několik let studia, ale už ví, že se jednou chce věnovat designu dámské módní obuvi. „Fascinuje mě práce s podpatkem a to, jak elegantní obuv ženu promění, přidá jí noblesu. Byla by to náročná práce, ale dokážu si představit, že by mě naplňovala.“

Kompletní výsledky soutěže naleznete zde a všechny oceněné exponáty si můžete až do konce veletrhu prohlédnout ve skleněných vitrínách v KABO LOUNGE a naproti restaurace v pavilonu F.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.