GO a Regiontour

Translation is not available.

Brněnsko, místo, kde nic není? Ale kdepak!

Když řeknete Brno, všichni vědí – vila Tugendhat, Špilberk, Petrov, gastro zážitky a mnoho dalšího. Když řeknete okolí Brna, většina dotázaných zaraženě mlčí a horkotěžko pátrá v paměti. Jenže ono je toho na Brněnsku spousta, od pamětihodností, přes přírodní krásy po zážitky. Navíc je to oblast obrovská. O to, aby se turisté vydávali i mimo „hlavní město“ jižní Moravy se snaží společenství Go From Brno.

Ve spolupráci se samotným Brnem a jednotlivými turistickými centry předestírá v každé části neotřelý pohled a návrh, jak zde strávit den i více na kole, pěšky, ale hlavně se zážitkem. Po Tišnovsku vás provedou pivní stezky, kolem Pernštejna sbírají děti korálky komorné Elišky, na Rosicku se přenesete do dob, kdy se zde rubalo uhlí, v okolí Slavkova se „bojuje“ s třemi císaři. Na GO a Regintour 2020 zjistíte, co okolí Brna nabídne v nové sezoně. „Okolí Brna nabízí místa s minimem turistů, která jsou krásná, fotogenická a přívětivá. Platí, že pod svícnem je tma,“ říká hlava Go From Brno Michal Burian.

Proč tedy vyjít z Brna ven?

Nemyslíme si, že strávit víkend v nákupním centru je to nejlepší, co člověk může udělat. A pokud chce na výlet, pak nemusí třeba až na Pálavu. Samozřejmě, je krásná, fotogenická, přívětivá - ale často také přelidněná a omlouvám se - i trochu provařená. Každý tam už byl, a ne jednou. Naproti tomu okolí Brna nabízí místa s minimem turistů, která jsou rovněž krásná, fotogenická a přívětivá. Platí, že pod svícnem je tma. Když jsme se bavili s některými našimi výletníky, říkali - nevěděli jsme, že taková krása je hned za humny.

Kdy a proč nápad přišel?

Souvisí to s rozvojem cestovního ruchu v ČR obecně. Aby se rozvíjel, musí být řízen. Aby byl řízen, musí jej mít kdo řídit - říká se tomu destinační management (používá se zkratka z angličtiny DMO, Destination Management Organisations). Kraj je rozdělen na 5 turistických oblastí, jednou z nich je právě Brno a okolí. Vznik destinačních organizací pro každou oblast inicioval a podporuje kraj. Někdo může říci, vždyť už mají krajskou Centrálu cestovního ruchu. Jenomže kraj je velký a nelze propagovat cestovní ruch z krajské úrovně bez spolupráce s partnery. Nezbytná je vícestupňová organizace. Tento způsob je běžný v turisticky úspěšných zemích a oblastech a myslím, že inspirovat se u nich je správné.

Jaký má projekt úspěch a co jsou největší taháky?

Když řeknu třeba Slovácko, určitě každému na mysli vytanou kroje, víno, folklor. Moravský kras má jeskyně a Macochu. Brno je Brno, ale co „a okolí“?  Turistická oblast (Brno) a okolí je hodně rozmanitá a to je její přednost. Tišnovsko je místo, kde „na břehu řeky Svratky kvete rozrazil“, jak napsal Vítězslav Nezval. Je to krásná krajina dalekých výhledů s pstruhovou řekou Svratkou, hlubokými lesy, věkovitými třešňovými sady a starobylými sídly jako je Lomnice nebo Doubravník. Je zde ale i sedm pivovarů spojených do Tišnovské pivní stezky, zatímco rodiny s dětmi si pod hradem Pernštejnem mohou zahrát hru Korálky komorné Elišky. Rosicko a Oslavansko je oblast spjatá s černým uhlím, které se zde v minulosti těžilo. Je to krajina syrového půvabu, industriálních památek a rázovitých hornických hospod. Ivančicko a Kounicko zase dýchá prvorepublikovou atmosférou a šarmem maloměst. Okolní kopce pak pokrývá vinná réva a do řeky Jihlavy se chodí lidé koupat, návštěvník má pocit, že právě zde musel psát Vladislav Vančura své Rozmarné léto. Slavkovsko a Bučovicko je zase oblast, kde se psaly dějiny Evropy. Nabízí nejenom slavné zámky, ale je i mementem a připomínkou neklidných dob 19. století. Málo se také ví o krásných cyklovýletech do Ždánického lesa. 

Co máte vymyšleno pro rok 2020?

Představíme Židlochovicko, kterému jsme dali přídomek „meruňkové“. Meruňky se zde pěstovaly dávno, pocházejí odsud místní odrůdy, pořádají zde Meruňkobraní. Málokdo ví, že právě v tomto regionu vzniklo slavné drama bratří Mrštíků Maryša. Nechci prozrazovat vše, ale třeba rozhledna Výhon nebo sklepy v Nosislavi s výhonskými víny stojí jednoznačně za návštěvu. Chystáme také novu hru ve slavkovském zámeckém parku nebo komponované pikniky. Není to vše - to abychom výletníky trochu povzbudili v jejich zvědavosti. Ale troufám si tvrdit, že výsledek našeho úsilí představit okolí Brna v těch nejlepších barvách bude více než atraktivní. Brněnsko má co nabídnout.

Jaká oblast vám ještě chybí?

Nabídli jsme spolupráci regionu Kuřimska a chystáme se oslovit také Bítešsko. To sice není v našem kraji, ale jednak se v Bíteši slaví slavné hody, jednak oběma regiony prochází Bílý potok, báječná destinace jak pro cyklisty, tak pro pěší. Snažíme se o větší zapojení Vyškovska, snažíme se spolu s městem Vyškovem motivovat rozhodující hráče, nejde to úplně snadno. Věřím ale, že čas v tomto ohledu pracuje pro nás, pro partnerství, pro společnou práci v cestovním ruchu. Jde to v turisticky vyspělém zahraničí a nevidím důvod, proč by to tak nemělo být i u nás.

Co láká turisty nejvíc – zážitky, památky?

Dnes jednoznačně vedou zážitky. Dá se to shrnout do hesla, které razí město Brno a které je naším členem - památky počkají. Proto se zabýváme jak zážitky gastronomickými, podporujeme akce našich členů, jako jsou Slavnosti moravského uzeného a vína na hradě Veveří v Brně, Slavnosti chřestu a vína v Ivančicích či Slavnosti česneku v Rosicích, tak zážitky pro ducha - sem patří další novinka pro rok 2020, které pracovně říkáme „Co byste měli zažít se svými dětmi, než dospějí“. Tohle se mi moc líbí, myslím, že se výletníci mají na co těšit.

Jak se nejčastěji turisté po Brněnsku přepravují? Víte z ohlasů, jestli vévodí kola nebo vlastní nohy?

Určitě vedou kola, u starších pak vítězí pěší výlety. Navíc všechny produkty - tak říkáme našim návrhům na výlety - začínají a končí ve stanici vlaku. Myslíme si, že vlak je pro výlet ideálním dopravním prostředkem. Dají se v něm nejenom snadno přepravovat kola, ale hromadná doprava je přívětivější k prostředí než osobní auta a navíc výletníci nemusí řešit, zda mohou řídit, když si chtějí ochutnat skvělá piva Tišnovské pivní stezky, kounickou frankovku nebo vína z Výhonu.

Spolupracujete i s Brnem. To je zajímavé, že chce pustit turisty mimo hradby.

Vždyť jsme také Brno a okolí! Brno je naším členem a svou práci dělá skvěle. Oproti období přes čtyřmi lety mají dnes ročně o půl milionu přenocování více. To je úctyhodný výkon a jsem přesvědčen, že to je výsledek profesionálního destinačního managementu, který jsme mimochodem už vzpomínali na začátku našeho rozhovoru. Ale Brno potřebuje také své „okolí“ - to aby mělo kam poslat své návštěvníky. Brno jednoznačně potřebuje nabídnout kvalitní jednodenní výlety. A na to je „a okolí“ ideální destinací. My říkáme Brňanům „zvedněte se a jeďte na den výlet“  tam, kde jste ještě nebyli. A k tomu Brno říká svým návštěvníkům „nezapomeňte se jet podívat za humna, je to tam skvělé“.

Foto: archiv Go From Brno a jeho partnerů

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.