GO a Regiontour

Translation is not available.

Nastává boom pivní turistiky

Pivní festivaly, muzea, lázně a koupele, zážitkové programy v pivovarech nebo turistické pivní stezky jsou letošním hitem brněnských veletrhů cestovního ruchu. Spojení turistiky s poznáváním pivní kultury, historie a degustací lokálních piv se stává trendem a fenoménem. Na výstavišti se téma promítlo v nabídce regionů, pivovarů i cestovních kanceláří, které produkty s pivní tematikou zařazují do svých nabídek. Trend potvrdilo i prvenství projektu Pivní stezky v jižních Čechách. V České republice také každoročně přibývá minipivovarů a pivních speciálů.

Trend cestování za pivem potvrdily výsledky Velké ceny cestovního ruchu, které se každoročně vyhlašují na brněnském veletrhu. Hlavní cenu v kategorii nejlepší turistický produkt letos putuje do jižních Čech, kde sestavili několik speciálních programů putování za pivem. „Pivní stezky jsme spustili předminulý rok a navázali tak na to, co Jihočeská centrála měla před deseti lety. Začali jsme spolupracovat s 27 pivovary a v dalším roce se to překlopilo už do šesti tras, kde už nejde jen o pivovary, ale i navazující kulturní akce a turistické tipy,“ popisuje ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek. Jak zdůrazňuje, není to program pro pivaře, který do sebe chce nalít deset piv, ale spíše společenská a degustační záležitost. Putuje se po větších i menších pivovarech se zajímavou historií a nabídkou, po cestě jsou doporučené návštěvy památek, městských center, přírodních parků nebo kulturních akcí.

„Náš region je pivovarnictvím známý a pivovary dnes chystají různé zážitkové programy. Jde o pivní kulturu a všechno, co je s ní spojeno, plus degustaci piva,“ vysvětluje Polášek. Trasy nejsou určeny cyklistům, ale jsou spíše delší pro přejíždění autem. Řidič může pít nealko nebo se trasa rozloží do několika dnů. „Hezky se nám to rozběhlo a pro letošní sezonu už pracujeme na reedici materiálů, protože přibyly nové pivovary a trasy se postupně mění. O pivní stezky je extrémní zájem také v Rakousku, minulý týden jsme vystavovali ve Vídni a na odbyt šly hlavně pivo a památky,“ pochlubil se Jaromír Polášek.

Znojemsko jen vinařské? Kdepak, i pivní

K pivní turistice se obrací také v tradičním vinařském kraji - na Znojemsku. Turisté už tady mohou ochutnat z nabídky deseti regionálních pivovarů a minipivovarů. „Pro rok 2019 je vyhlášené marketingové téma cestovní ruch z jiného úhlu, hledají se netradiční a neokoukané turistické cíle, nebo naopak ty známé, ale nahlížené jinak. Proto na Znojemsko známé vínem netradičně nahlížíme jako na pivovarnickou oblast,“ vysvětlila v Brně Irena Navrkalová, tajemnice spolku ZnojmoRegion, z. s. Turisté podle ní slyší na pivo velmi dobře a navíc je téma propojeno s dalšími atrakcemi. „Celý areál pivovaru ve Znojmě právě prochází rozsáhlou rekonstrukcí, otevřou zde také velkou restauraci s nádherným geniem loci. Pivovar se vrací do původní krásy a stává se reprezentativním vstupem do znojemského hradu i k Rotundě, která je nejstarší a nejdůležitější památkou Znojma,“ informovala.

V samotném Znojmě historie pivovarnictví sahá až do 14. století, ale za pivem se dá cestovat i do okolí. Chystá se nová turistická stezka, která Znojmo propojí s dalšími pivovary třeba v Bítově, Moravském Krumlově nebo Šatově. Už předloni byla v historické varně znojemského pivovaru otevřena expozice pivovarnictví, která se postupně rozšiřuje. „Historie vaření piva ve Znojmě je unikátní. Návštěvníkům doporučujeme, aby si nejprve prohlédli expozici a teprve pak šli za pivem, protože už budou vědět, co je čeká a jaké druhy mají hledat,“ radí návštěvníkům veletrhu průvodkyně po pivovarnické expozici Eva Štíterská. Jako správná patriotka chválí místní pivo, které je podle ní specificky znojemské. „Stejně jako je na Znojemsku dobré víno, je dobré i pivo, protože chuť piva dělá voda,“ tvrdí.

Její slova před měsícem stvrdilo ocenění Nejoriginálnější experimentální pivo roku 2018, které od odborné poroty získalo znojemské „pivo s přívlastkem“ jménem Sauvin 11°. Znojemský městský pivovar obnovil dlouhou tradici místního pivovarnictví v roce 2015 a specializuje se na limitované edice k různým tématům a ročním obdobím. Sauvin 11° je světová rarita, pivo uvařené s vinnou kvasnicí specifickou právě pro oblast Znojemska, takže má charakterově blízko ke znojemskému vínu. Speciál je navíc ozvláštněn chmelem Nelson Sauvin, jehož aroma připomíná odrůdu vína Sauvignon blanc. Pivo Sauvin 11° se dává do prodeje stejně jako svatomartinské víno 11. 11. a koupit se dá jenom ve Znojmě a nejbližším okolí ve vybraných restauracích. Turisté ale musí spěchat, protože limitovaná várka každý rok rychle zmizí. „S tímto pivem je to stejné jako s vínem. Taky se napijete a teprve za pár vteřin ucítíte chuť, je to originál,“ vysvětluje důvod Eva Štíterská. 

V minipivovaru si můžete uvařit vlastní pivo

Na boom pivní turistiky začínají reagovat také cestovní kanceláře. Specialista na domácí turistiku CK ATIS nově zařadil do nabídky pobyty s příchutí piva. Ve spolupráci s Pivovárkem Hasič v Bruntále připravili třídenní produkt „Staň se sládkem na jeden den a uvař si své pivo“. Turisté tady nahlédnou přímo pod pokličku vaření piva, protože součástí je vedle degustace piv a pivní pálenky také aktivní účast na výrobě piva. „Je to speciální program, kdy lidé ráno přijdou v pracovním a pod vedením sládka si uvaří várku piva, kterou jim za čtyři týdny doručí. Oblíbily si ho nejen firmy, ale i rodiny nebo skupiny přátel, kdy chlapi jdou vařit pivo a ženy do wellness,“ říká obchodní a produkční ředitel CK ATIS Petr Krč

V České republice je dnes přibližně 400 minipivovarů a samotné testování regionálních piv je lákavou turistickou atrakcí. CK ATIS zařadila do katalogu pro letošní rok pobyty s příchutí piva v blízkosti různých minipivovarů, zpravidla jsou propojené s relaxací v pivních lázních nebo wellness a ochutnávkami místní gastronomie. Za pivem takto můžete vyrazit třeba do Jeseníků, na Žatecko, do Volar nebo Kyjova.


Pivovary oslovují turisty přímo na veletrhu

Tradicí veletrhů cestovního ruchu je prezentace a degustace regionálních specialit. Proto tady spolu s vinaři pravidelně vystavují také pivovary od největších až po nejmenší. Vedle čepování piva stále častěji přicházejí s nabídkou pro turisty. V expozici Plzeňského kraje samozřejmě nechybí pivovar Plzeňský prazdroj, který patří k významným turistickým cílům. V pivovaru organizuje zážitkové programy a učí správně čepovat pivo, nabízí také prohlídky s odhalováním legendy Pilsner Urquell. Milovníci piva v Plzni určitě nevynechají ani návštěvu Pivovarského muzea s expozicemi o historii piva od starověku až do současnosti. Muzeum najdou v původním právovárečném domě, jehož historie sahá až do středověku.

Návštěvníci veletrhu ochutnají také piva z Pivovaru Černá Hora, který je nejstarším nepřetržitě fungujícím pivovarem v České republice. V jeho sousedství nabízí pobyty luxusní hotel Sladovna s pivními lázněmi a muzeem pivovarnictví. K vystavovatelům veletrhu patří také Vesnický pivovar OHRADA, Purkmistr – Pivovarský dvůr Plzeň a další minipivovary.

Degustace v minipivovaru je stále populárnější turistickou atrakcí

Minipivovary přispívají k rozvoji pivní turistiky už svou lokací. Často vznikají na turisticky atraktivních místech jako zámky, raritou je třeba minipivovar na Luční boudě v Krkonoších v nadmořské výšce 1410 metrů. Turisté rádi ochutnávají místní gastronomii, ke které patří také lokální pivo. Móda minipivovarů je tak výbornou příležitostí k propagaci regionálních turistických cílů a testování různých piv se zařadilo mezi populární atrakce.

Trend potvrzuje i průzkum agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků. Tři turisté z deseti malé pivovary vyhledávají jako svoji cílovou destinaci a téměř polovina zákazníků je připravena si za lokální zlatý mok připlatit. Exkluzivní průzkum prováděla agentura Ipsos v červenci 2017 na vzorku 525 spotřebitelů. Z nich 81 % bylo připraveno ochutnat specifické regionální pivo z malého pivovaru a 14 % návštěvníků regionů dokonce malý lokální pivovar nebo hospodu s vlastní značkou piva vyhledává jako zajímavý turistický cíl. Celých 41 % procent respondentů baví testování lokálních piv, více než třetina očekává specifickou a originální chuť a 30 % návštěvníků chce podporovat lokální podnikatele, kteří pivo produkují. Každý pátý turista si pak pivo propojuje s tradicí vázanou na místní prostředí. Skutečnost, že se regionální pivovary stávají turistickým hitem, dokazuje i to, že 41 % dotázaných bylo alespoň jedenkrát na prohlídce malého pivovaru a 9 % se tak chystá učinit.“

More news from the fair trade

20. 01. 2019 GO a Regiontour S Periscopem nejen do Skandinávie, ale do celého světa

Za pouštní romantikou do Ománu, za ledovci do Kanady, za sopkami na Island a na Nový Zéland, za velehorami do Nepálu a za kláštery do Gruzie. Brněnská cestovní kancelář PERISCOPE Skandinávie vozí turisty do úchvatné přírody a exotických destinací několika kontinentů. Na...

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.